Løsningen, der følger op på Landbrug & Fødevarers nyligt offentliggjorte forslag om at gøre doggybags obligatoriske for restauranterne, er en 100 procent biologisk nedbrydelig og bæredygtig ”Treatbox”. Den nye madspildsløsning skal være et nyt alternativ til de traditionelle doggybags af plastic og folie, som i dag anvendes til restauranters tallerkenspild
”Tiden er moden til en fornyelse af doggybag tankegangen i Danmark”. Marie Fønss, sekretariatsleder hos Refood mærket, der er en ordning for virksomheder i fødevare- og servicesektoren, som gør en indsats mod madspild og for genanvendelse af madaffald, er klar i sin retorik.
– Tal fra Miljøstyrelsen viser, at professionelle storkøkkener, herunder hoteller, restauranter og kantiner, producerer cirka 60.000 tons madspild om året. Heraf er det spild, som stammer fra gæsternes tallerken, en meget stor del af det samlede spild – faktisk helt op mod 43 procent på restauranter. Og det er et problem, vi vil gøre noget ved, forklarer hun. Refood mærket er en af de partnere, der står bag Treatbox-konceptet; de to andre er Unilever Food Solutions og KLS Pureprint, og de vil sammen introducere konceptet til restauranter og kantiner over hele landet.
Brug doggybags som en del af servicekonceptet
Der har i en lang periode været stort fokus på bekæmpelse af madspild, og de danske virksomheder og forbrugere er generelt gode til at bekæmpe madspild. Men mens doggybags er en stor del af kulturen i andre lande, tager vi sjældent vores rester med hjem, når vi går på restaurant.
– Mange synes, at det er pinligt at bede om at få rester med hjem, måske fordi de tror, at det virker nærigt, siger Marie Fønss. Den nye Treatbox er en æstetisk og brugervenlig opgradering i forhold til en pose, som den traditionelle doggybag ofte er, og tilbyder flere muligheder for anvendelse i netop dit restaurationskoncept. Den kan opbevares i en holder ved bordet, så gæsterne selv kan folde og fylde den med deres rester – hvilket kan give en væsentlig tidsbesparelse og ikke mindst en stor ressourcebesparelse i forhold til håndtering af affald. Men den kan også være en del af dit servicekoncept, så tjenere eller køkkenpersonale kan fylde boxen for gæsterne og derved give restaurationen en sidste mulighed for at give gæsterne en god oplevelse på vej ud ad døren.
Kunderne vil gerne, og restauranterne er klar
– Vi har haft meget positive dialoger med vores kunder under udviklingen af Treatbox, siger Dung Nguyen, marketing manager hos Unilever Food Solutions.
– Mange restauranter vil gerne i gang med at tilbyde deres gæster resterne af et godt måltid, da det både reducerer madspildet og udgifterne til bortskaffelse af affald. Og den nye box er med sin brugervenlighed og sit lækre design et stærkt brandingværktøj for restauranter, der vil signalere til deres gæster, at de tænker og arbejder bæredygtigt, siger Dung Nguyen. Treatboxen er en bæredygtig løsning på flere fronter. Ud over at spare ressourcer til tilberedning af mad og bortskaffelse af affaldet så er selve æsken også bæredygtig. Den er produceret hos KLS Pureprint, som er specialister inden for bæredygtige tryksager og emballager:
– Æsken er 100 procent biologisk nedbrydelig, den indeholder ingen skadelige kemikalier eller tungmetaller i æsken – og den er godkendt til at være i direkte fødevarekontakt, siger Jakob Thomasen, nordisk salgschef i KLS Pureprint. Foreløbig lanceres Treatbox i Danmark. På sigt er planen at udbrede konceptet i øvrige Norden og Europa.
-TreatBox er miljøansvar og god service pakket ind i en praktisk boks med grønne budskaber – og prisen er så lav, at vi fint kan konkurrere med takeawayemballager. Derfor er det kun naturligt at tænke internationalt, siger Jakob Thomasen.
-KMN