Mejerigaarden i Thisted, der driver Hjem Is og Premier Is, kom ud af 2018 med et overskud på 4,9 mio. kroner efter skat imod 0,1 mio. kroner året før. Ledelsen glæder sig i sagens natur over det forbedrede resultat. Ikke mindst i lyser af den øgede konkurrence, rekordhøje råvarepriser og store investeringer i brands.
Omsætningen steg fra 342 mio. kroner i 2018 til 468 mio. kroner i 2019 og driftsresultatet fra 4 mio. kroner til 19 mio. kroner. Dermed er der vækst over hele linjen i regnskabet for 2018.
– Konkurrencen er stenhård og der er pres på marginerne i alle salgskanaler. Vores positive vækst i omsætning er drevet af sidste års gode sommer, massiv tilgang af kunder indenfor convenience samt det forhold, at Hjem Is indgår med et helt år i regnskabet 2018, siger Co-CEO og Kommerciel direktør Christian Brink.
Markedsføring i højsædet
Mejerigaarden kan se tilbage på et hektisk år for både produktionen, men også distributionen på grund af den høje omsætning blandt andet som følge af det gode vejr.
– Udfordringerne har været rekordhøje råvarepriser på hovedingredienser som fløde og vanilje, stigninger på logistik- og energiomkostningerne, en kold forsommer og et meget stille efterår. De faktorer lægger samlet en dæmper på driftsresultatet, der er helt som forventet, siger Christian Brink.
I regnskabet er også indeholdt millioninvesteringer kroner i markedsføring og styrkelse af brandene Premier Is og Hjem Is, samt engangsomkostninger i forbindelse med refinansiering af Mejerigaarden og finansiering af Hjem Is.
– Vi vil også fremadrettet have fokus på at styrke vores brands i markedet og vi fortsætter højt investeringsniveau i branding og markedsføring, siger Christian Brink.
Han forventer en spændende is-sæson 2019, der indtil videre har været præget af det gode vejr i april og en kold og våd maj.
Udover Christian Brink udgøres direktionen i Mejerigaarden af Co-CEO og CFO Kim Gade Pedersen.