Hjemme godt, men ude bedst. Sådan har forretningen i mange år tegnet sig for virksomheden Tefcold, der sælger alle typer af køle- og fryseløsninger til det professionelle marked. På trods af årlige vækstrater på over 20 procent er virksomheden så godt som ukendt i det danske marked for professionelt køleudstyr.
Over 98 procent af virksomhedens salg er til udenlandske kunder. Hovedsageligt fordi Tefcold siden etableringen i 1985 har anvendt distributøren Vibocold. I Danmark er alle næsten alle produkter derfor blevet solgt under distributørnavnet. En ny salgsstrategi skal nu udbrede kendskabet til Tefcold og skabe vækst i hjemlandet.
– Aftalen med Vibocold har på mange måder været god for os, men den har også resulteret i, at der ikke er noget land, hvor vi er lige så ukendte som i Danmark. Nu afbryder vi samarbejdet og overtager hele salgsprocessen og kontakten med kunderne – præcis som vi er vant til i udlandet. Vi vil gerne bygge vores brand op herhjemme, og vi kan simpelthen aflæse, at vi sælger mere i de lande, hvor Tefcold-brandet er kendt, siger Jesper Kirkeby Hansen, der er CEO i Tefcold.
Den nødvendige kundeserviceafdeling er allerede opbygget, og ansættelsesprocessen af de danskere sælgere er gået i gang.
Det går stærkt i Viborg
Den familieejede virksomhed realiserede i seneste regnskabsår en omsætningsvækst på 24 procent, og forventningen til næste år indebærer en fortsat vækst på mindst 20 procent. I de seneste to år er medarbejderstaben vokset fra 23 til 70, og med en netop færdiggjort udvidelse af domicilet, så der nu er kontor- og lagerplads på henholdsvis 1500 og 12.500 kvadratmeter, er der god plads til yderligere medarbejdere. Derudover har Tefcold opkøbt den engelske virksomhed Interlevin, reduceret time-to-market og lanceret ni nye produktfamilier på ét år.
– Vi er i en vild og utroligt spændende udvikling lige nu. Satsningen i Danmark er blot det seneste led i en langsigtet strategi, der begyndte i 2017, hvor Tefcolds stifter, Torben Christensen, tog fat i mig og fortalte, at han havde brug for hjælp til at udvikle virksomheden yderligere. Sammen satte vi os de mål, at vi skal være bedst målt på vækst, kundetilfredshed og indtjening, siger Jesper Kirkeby Hansen og uddyber:
– Siden da har vi arbejdet benhårdt på at udvikle nye produkter, intensivere vores fokus på salg og markedsføring og etablere den nødvendige it-infrastruktur, der fungerer på tværs af alle lande. Vores ambitioner er store, og når vi ansætter nye medarbejdere, hyrer vi profiler, der kan meget mere, end hvad er nødvendigt lige nu – vi leder efter personer, der passer til virksomheden, som den ser ud om fem år.
Tefcolds sortiment rummer over 400 forskellige køle- og fryseprodukter, der alle bliver produceret på licens.