Fødevaredagen 2024 blev et festligt højdepunkt for fødevarebranchen, da årets Slagterpriser blev uddelt. I en stærk konkurrence med mange dygtige kandidater kunne Slagtermester Lennart Ilkær Therkelsen fra Bilka i Vejle og det unge slagtertalent Ida Schellerup Andersen fra C.S. Pølsemageri i Vejen stolt modtage Slagterprisen 2024.
I år er Slagterprisen blevet gentænkt med et øget fokus på rekruttering og den grønne omstilling. Nominerede slagtermestre i kategorien for super- og hypermarkeder er blevet anerkendt for deres enestående evne til at uddanne nye fagfolk og bidrage til moderne slagterafdelinger.
I kategorien for privatslagtere blev de unge talenter hyldet for deres exceptionelle dygtighed og potentiale. Ida Schellerup Andersen, en passioneret slagterlærling fra C.S. Pølsemageri, modtog med stolthed prisen “Det unge slagtertalent” og blev mødt med stor applaus fra de fremmødte på Fødevaredagen 2024. Stort tillykke til alle vinderne!
Slagterfaget 2024
Slagterprisen 2024 har til formål at sætte fokus på både de etablerede slagtere i super – og hypermarkeder samt de unge talenter blandt privatslagtere. I år er der lagt særlig vægt på rekruttering og den grønne omstilling.
Landbrug & Fødevarer ønsker at fremhæve de bedste i hver kategori for at inspirere og motivere til fortsat høj kvalitet og innovation i branchen.
Eva Kunnerup Mohrsen, chefkonsulent hos Landbrug & Fødevarer, udtaler:
“Slagterprisen hylder de bedste, og håndværk og passion er stadig fundamentet. I år har vi dog også lagt ekstra vægt på rekruttering, som er en vigtig udfordring for branchen. Det er afgørende, at vi også i fremtiden har dygtige og passionerede slagtere, som kan guide os til store madoplevelser – med både smag og en grønnere middagstallerken i fokus.”
Privatslagter ”det unge slagtertalent”
Juryen har i 2024 lagt vægt på, at det unge slagtertalent udviser både faglig dygtighed og en ivrig interesse for at udvikle sig. Talentet skal bidrage til en inspirerende slagterbutik med høj faglighed og bæredygtige måltidsløsninger. Kriterierne omfatter også, at det unge talent er under 30 år, motiveret og vellidt blandt både kolleger og kunder.
Ida Schellerup Andersen, vinder i kategorien “Privatslagter – Det unge slagtertalent”, udtaler:
“Jeg er meget glad og lettet! Vi har vidst, at vi var nominerede siden slutningen af maj, og vi har spændt ventet siden da. Det er en stor pris, som jeg nu kan dele med virksomheden – den skal fremvises ved disken, lige ved siden af trøflerne!”
Leif Wilson Laustsen, administrerende direktør i FødevareDanmark, tilføjer:
“Slagterprisen er en fremragende mulighed for at vise de unge, hvilke spændende karrieremuligheder slagteruddannelsen tilbyder. Vi har i FødevareDanmark blandt andet afholdt lederkurser, studieture og medaljefest. Ved at modernisere uddannelsen håber vi at tiltrække flere unge til slagterfaget. Slagterprisen ‘Det unge slagtertalent’ er vigtig, fordi den sætter fokus på og hylder eleverne – fremtidens slagtermestre.”
Super – og hypermarked
For at blive nomineret i denne kategori skal slagteren have minimum én elev og tage ansvar for elevens udvikling. Slagteren skal engagere sig i elevens uddannelse og motivere til faglig og kreativ udvikling. Juryen har også lagt vægt på slagterens håndværk, innovation og dynamiske tilgang til bæredygtighed og dyrevelfærd samt evnen til at forstå kundens behov.
Slagtermester Lennart Ilkær Therkelsen fra Bilka i Vejle, vinder i kategorien “super – og hypermarked”, udtaler:
“Selvom det er mit navn på prisen, ser jeg det som en pris VI har vundet. Det betyder rigtig meget for mig, og selvom det er en stor personlig anerkendelse, er det vigtigt for mig at understrege, at man ikke vinder alene. Jeg er oprigtigt glad og stolt på teamets vegne!”
Peter Bendixen, Vice President Nordic Sales hos Danish Crown, siger:
“Højkvalitetsfødevarer og gode madoplevelser er fundamentet for Danish Crown og for vores branche. Slagterprisen hylder det håndværk, der ligger bag de fremragende forbrugeroplevelser. Prisen er vigtig, fordi den giver os mulighed for at fremhæve de bedste af de bedste og dermed inspirere andre butikker til at hæve niveauet.”