Aarhus-virksomheden Kanpla har hentet 60 mio. kr. til at sætte yderligere skub i sin internationale ekspansion i Europa og USA. Pengene kommer fra en række kendte investorer, heriblandt Kræn Østergaard Nielsen, der er imponeret over, Kanplas vækst og har en “stor tro på, hvad teamet kan opnå ved at gå ind på det amerikanske marked”.
Kun en fjerdedel af virksomheder kræver i dag, at deres medarbejdere er på kontoret fuld tid, et markant fald fra over 45 pct. for bare to år siden. Dette skifte har skabt nye forventninger til arbejdspladserne, som nu skal tilbyde mere end blot et sted at arbejde. Her spiller mad en stadig vigtigere rolle ved at bidrage til events, møder og sociale interaktioner blandt kolleger.
Men med stadig stødt stigende antal hybridmodeller, har efterspørgslen efter fleksible kantinetjenester aldrig været større.
“Som arbejdskulturen ændrer sig, oplever kantinerne udfordringer som madspild, nye forventninger til kantineoplevelsen og unødigt manuelt arbejde. Vi mener, at software kan løse disse problemer og hjælpe kantiner verden over med at spare tid, reducere madspild og skabe den bedst mulige kundeoplevelse, hvilket gør arbejdspladsen til et attraktivt sted at være,” siger Jonas Gøttler, COO & medstifter.
Ekspanderet fra 1 til 10 lande på 18 måneder
På mindre end to år har Kanpla udvidet sin forretning fra Danmark til 10 lande i Europa, herunder Norge, Sverige, Storbritannien og Holland. Platformen bruges i dag af over 3.000 arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner, heriblandt Novo Nordisk, B&O og Mærsk, og har over 250.000 aktive brugere.
For kantinerne reducerer platformen madspild ved at give bedre indsigt i efterspørgslen, optimerer processer som bestilling og menuplanlægning, og øger kundeengagementet ved at skabe tættere relationer til gæsterne.
“Vi oplever en betydeligt ønske om at styrke kantineoplevelsen igennem digitalisering fra cateringfirmaer over hele Europa. Vores platform gør det muligt at levere mere personlige oplevelser, håndtere svingende besøgstal bedre og reducere madspild,” siger Peter Bæch, CEO & medstifter.
På vej til USA
Med en anslået markedsværdi på over $53 mia. årligt repræsenterer USA en betydelig del af den globale kantineindustri, hvorfor Kanpla forventer at entrere Nordamerika i 2025.
For at understøtte de store vækstambitioner, planlægger Kanpla at skalere sin teknologi og opbygge strategiske partnerskaber med internationale cateringfirmaer, ligesom de planlægger at fordoble sit 45 personer store team i løbet af det kommende år.
“Jeg er imponeret over, Kanplas vækst det sidste halvandet år. De fremskridt, de har lavet, er utroligt flotte, og det giver mig en stor tro på, hvad teamet kan opnå ved at gå ind på det amerikanske marked,« siger investor Kræn Østergaard Nielsen.
Udover Kræn Østergaard Nielsen er også Lasse Guldsborg (Astralis og Clio Online), Janus Behn Sørensen (Clio Online) og den hollandske investeringsfond henQ blandt investorerne.