Danske True Gum er som det første tyggegummi i verden blevet certificeret palmeolie-frit. Certificeringen følger i kølvandet på de danske iværksætteres bestræbelser på at producere verdens mest miljøvenlige tyggegummi
I en tid, hvor der er stor opmærksomhed på at minimere klimasyndere som plastik og palmeolie, undrer den danske startup virksomhed True Gum sig over, at det er de færreste, der kender til betydningen ved brugen af palmeoile – og at der hidtil i tyggegummibranchen ikke har været fokus på at minimere brugen af dette. Det vil den danske virksomhed nu ændre og er om det første tyggegummi i verden blevet certificeret 100% fri for brugen af palmeolie.
Palmeolie findes i over halvdelen af vores dagligvarer, og er derfor ikke noget den almene dansker tænker videre over. Det lave prispunkt gør palmeolien attraktiv i fødevareindustrien og den indgår da også i alt fra pizza, chokolade og slik til deodoranter og tandpasta – og i tyggegummi.
Det største miljøproblem ved palmeolie er den massive rydning af regnskov, der finder sted, hver gang nye plantager etableres. Og det sker desværre ofte – hele 2 kvm2 skov ryddes hver time for at gøre plads til palmeolie plantager. Når regnskov brændes for at gøre plads til palmeolieplantager, udledes der unødvendig Co2 i atmosfæren og biodiversiteten ødelægges, ligesom truede dyrearter presses mod udryddelse.
Dansk pioner vil forny tyggegummiet
Danske True Gum, som allerede har udviklet et plastikfrit tyggegummi, går derfor nu også ind i kampen mod brugen af palmeolie.
– Vi startede True Gum for gøre en positiv forskel for vores verden, så på den foranledning er vi enormt stolte af at være de første i hele verden til at tilbyde et certificeret palmeolie-frit tyggegummi, fortæller Peter Juul Regnersgaard, medstifter af True Gum.
Palmeolie bruges ofte som ingrediens i en lang række tilsætningsstoffer og indgår altså også i produktionen af meget tyggegummi. Iværksætter-virksomheden fra Glostrup har fra dag ét kæmpet hårdt for at gentænke hvordan et tyggegummi kan laves.
– Det vil være løgn at sige, at det har været nemt at lave vores eget bæredygtige alternativ, men følelsen da det lykkedes var det hele værd. For når man rent faktisk kan gøre en positiv forskel for vores klima, hvorfor så ikke gøre det? Folk har ret til at vide, hvad de køber, hvad de støtter, og hvordan de rent faktisk kan gøre en konkret forskel gennem deres dagligvarekøb, udtaler Peter Juul Regnersgaard.
Den nylige certificering understreger de danske tyggegummi-iværksætteres klimavenlige ambitioner – noget der ser efterhånden ud til at have vundet indpas hos både danske og udenlandske forbrugere. True Gum lancerede deres første pakke tyggegummi i april 2018 og sælges nu i mere end 14 forskellige europæiske lande.