Efter kun et år med Dyrevelfærdsmærket er hver fjerde pakke dansk svinekød i butikkerne nu mærket med et, to eller tre hjerter. Det viser branchetal. Dermed får stadigt flere af udskæringerne fra danske grise ekstra dyrevelfærd med i pakken.
Den stigende appetit på dyrevelfærd glæder miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen, der nu vil udvide mærkningsordningen, så den kan omfatte de kyllingeproducenter, der også gerne vil løfte velfærden for deres dyr.
– Det er dejligt at se, at Dyrevelfærdsmærket på et år er vokset så markant. Det viser, at danskerne går efter dyrevelfærd, når de køber ind – og at de har kendskab og tillid til mærket. Nu planlægger vi at udvide mærket til også at omfatte kyllinger, så danskerne også kan handle med hjertet, når de køber kylling, siger Jakob Ellemann-Jensen.
Miljø- og fødevareministeren er allerede i dialog med de danske fjerkræproducenter, dagligvarehandlen og dyreværnsorganisationerne. Målet er at få fastlagt rammerne for, hvordan hønsegårde og staldfaciliteter skal være for kommende dyrevelfærdsmærkede kyllinger. Går alt efter planen, kan de første kyllinger mærket med enten et, to eller tre hjerter være i butikkerne til efteråret.
Som minimum betyder dyrevelfærdsmærket på kyllinger, at landmændene skal benytte kyllingeracer, der vokser langsommere, dyrene skal have mere plads og transporteres i kortere tid til slagtning og samtidig øges indsatsen mod trædepudesvidninger hos kyllingerne. Hvis man gerne vil opnå to hjerter, skal kyllingerne have endnu mere plads samt berigelse af kyllingernes miljø, som fx adgang til frisk luft, grovfoder eller beskæftigelsesmateriale. Og hvis man vil have alle tre hjerter, kræver det endnu mere plads, et attraktivt udeareal for kyllingerne samt endnu mere berigelse af kyllingernes miljø.