31 procent af den unge Generation Z spiser flere eller mange flere fuldkornsprodukter i dag end for to år siden. Det viser en ny Megafon forbrugerundersøgelse foretaget for Fuldkornspartnerskabet. Samtidig spiser den unge generation i højere grad forskellige fuldkornsprodukter end andre generationer, og så er de åbne overfor at spise endnu mere fuldkorn.
Nudler med fuldkorn, fuldkornsris og fuldkornspasta – unge fra Generation Z spiser mange forskellige fuldkornsprodukter og 31 procent tilkendegiver, at de spiser flere eller mange flere fuldkornsprodukter i dag end for to år siden, mens kun 7 pct. spiser færre. Det viser en ny Megafon forbrugerundersøgelse foretaget for Fuldkornspartnerskabet.
Det er positivt for De officielle Kostråd, som anbefaler at spise 90 gram fuldkorn om dagen eller mere. Det svarer til et fuldkornspitabrød, en portion fuldkornsris og to stykker knækbrød.
Derfor vælger unge fuldkorn
Generation Z giver udtryk for, at de spiser fuldkorn, fordi det er sundt og mættende. Selvom rugbrød stadig er deres primære kilde til fuldkorn, så har de også appetit på at spise mange forskellige fuldkornsprodukter:
”Vi ser en generation, der er vokset op med fuldkorn og samtidig er åbne overfor at spise endnu mere fuldkorn. For at lykkes med den opgave kræver det, at fuldkorn indgår naturligt i flere fødevarer, vi allerede spiser i dag og, at fuldkorn bliver en valgmulighed på caféer og ’to-go’”, siger Rikke Iben Neess, kampagneleder for Fuldkornspartnerskabet.
Megafon Forbrugerundersøgelsen viser, at mere end hver 3. unge gerne vil vælge fuldkornsvarianten, når de spiser på caféer eller ’to-go’, hvis valget kan træffes.