Siden marts har fødevaregrossisten Dagrofa Foodservice anvendt datokontrolsystemet fra Whywaste i virksomhedens 30 Cash&Carry-butikker, der er fordelt over hele landet. Efter de første seks måneder har Dagrofa Foodservice allerede opnået en markant reduktion i mængden af madspild – og fra Randers-butikken er meldingen, at medarbejderne også har fået mere tid til at servicere kunderne.
Tilbage i marts 2023 implementerede Dagrofa Foodservice et digitalt værktøj fra den svenske tech-virksomhed Whywaste i deres 30 Cash&Carry-butikker, som sælger fødevarer til f.eks. restauranter, cafeer og kiosker.
Værktøjet skulle først og fremmest hjælpe med at nedbringe mængden af madspild. Efter seks måneder viser en opgørelse, at Dagrofa Foodservice har reduceret virksomhedens madspild i butikkerne med godt 112 tons sammenlignet med samme periode sidste år.
Det digitale værktøj fra Whywaste hjælper i praksis medarbejderne i Dagrofa Foodservices butikker med at få et endnu bedre overblik over de varer, som er ved at gå over sidste anvendelsesdato. Konkret oplyser værktøjet, hvornår hver enkelt butik skal intensivere salget af de varer, hvor holdbarheden på det specifikke produkt udløber.
”Vi er meget bevidste om, at madspild er en stor klimasynder, og derfor er vi glade for, at Whywaste giver vores medarbejdere endnu flere muligheder for at mindske vores madspild og dermed CO2-udledning. Desuden bidrager Whywaste-indsatsen til at reducere vores økonomiske omkostninger, da det ikke er nogen hemmelighed, at det koster penge, når holdbarheden på en vare udløber,” siger Kenneth Linde, projektchef i Dagrofa Foodservice og fortsætter:
”Resultaterne efter seks måneder er intet mindre end imponerende. Vi havde ikke turde drømme om at opnå de resultater på den korte tid, og det er vi naturligvis meget stolte af.”
En nemmere hverdag og mere tid til kunderne
Resultaterne er ikke kommet af sig selv, da det har krævet, at de flere hundrede medarbejdere i Cash & Carry-butikkerne er blevet oplært i at bruge datokontrolsystemet fra Whywaste.
Jesper Andersen, butikschef i Cash & Carry-butikken i Randers, er en af de personer, der har været involveret og fra hans synspunkt er der mange fordele ved at bruge værktøjet i hverdagen:
”Alle medarbejdere i vores butik i Randers har været vilde med at bruge Whywaste, hvor alle processer er blevet lettere og hurtigere. Vi brugte til en start lidt tid på at registrere vores varer i systemet, og dernæst er det blevet en fast rutine i vores hverdag at anvende værktøjet. Vores medarbejdere sparer en masse tid ved at bruge Whywaste, og det giver os mere tid på hånden til at tale med kunderne.”
I løbet af de første seks måneder med Whywaste-værktøjet har butikken i Randers formået at reducere mængden af madspild med mere end 19 tons i forhold til samme periode sidste år.