Sund fastfood fra Sverige rykker ud i verden, når Picadeli går ind på det danske marked med sine salatbarer. Og succesen lader ikke vente på sig. Salget har overgået alle forventninger, og nu planlægger Picadeli at åbne flere.
De svenske bland selv-salater har været en succes i Finland, Tyskland, Frankrig, Belgien, Luxembourg og USA. I de strategisk placerede salatbarer bliver der blandet en salat i sekundet, året rundt. Og nu er det Danmarks tur, når Picadelis salatbarer krydser sundet.
I første omgang har man installeret fire salatbarer i Københavnsområdet, og flere er på vej. Etableringen sker i samarbejde med 7Eleven – og når man nu opsummerer opstarten af Picadeli i Danmark, kan man se en stor tilstrømning af salathungrende forbrugere i blandt andet Københavns Lufthavn og på Rigshospitalet.
“Vi sælger over 50 millioner salater om året i vores mere end 2.000 salatbarer. Nu håber vi, at vi kan skrue endnu mere op for tempoet sammen med danskerne! Vi er utroligt glade for den positive respons, vi har fået i Danmark efter kun få uger. Det er tydeligt, at vores grønne skåle tiltaler de danske forbrugere, som ser ud til at sætte lige så stor pris på muligheden for selv at sammensætte et sundt og velsmagende måltid, som vores svenske kunder gør,” siger Daniel Billfeldt, chef for Sverige hos Picadeli.
En satsning på bæredygtighed og smag
Etableringen i Danmark er et naturligt skridt i Picadelis ambition om at gøre sund mad tilgængelig for flere mennesker. Picadelis salatbarer er altid strategisk placeret for at nå ud til så mange forbrugere som muligt, og sortimentet består primært af veganske og vegetariske valgmuligheder. Picadelis koncept er fleksibelt og kan nemt integreres i eksisterende miljøer som supermarkeder, nærbutikker, kantiner og lufthavne, hvilket gør satsningen både skalerbar og fleksibel.
Picadeli blev grundlagt i 2009 og har siden da revolutioneret fastfoodbranchen med sit unikke koncept: salatbarer fyldt med velsmagende, inspirerende og friske ingredienser, hvor forbrugerne selv sammensætter deres måltid. Hurtigt, nemt og ikke mindst overkommeligt i pris. I Sverige koster en gennemsnitlig salat fra Picadeli 63 SEK.
Algoritmer og data bag succes
Og de højteknologiske, algoritmedrevne salatbarer er intet mindre end en svensk teknologisk innovation. For det, der med det blotte øje ligner en enkel salatbar, er i virkeligheden en onlinebaseret køledisk, hvis algoritmer forsyner butikkerne og Picadeli med de data, der er nødvendige for at bestille præcis det, kunderne vil have, og praktisk talt eliminere madspild. AI-platformen, der er udviklet af Picadeli, beregner ordreanbefalinger baseret på alt fra planogrammer, aktuelle lagerbeholdninger og salgshistorik til eksterne faktorer som fx vejrudsigter.
“Vores succes er baseret på, at vi kan tilbyde mad, der ikke kun smager godt, men som også bidrager til et bæredygtigt samfund. Vi ved, at mange danskere gerne vil spise mere grønt og sundt, og vi glæder os til at fortsætte med at vokse og udvikle vores tilstedeværelse her,” siger Daniel Billfeldt.
Picadeli er en del af branchens omstilling. Med et sortiment, som består af mere end 70 % veganske valgmuligheder og har et gennemsnitligt CO2-aftryk på 0,8 kg kuldioxid pr. salat er Picadeli ikke kun et sundt valg – det er også et bæredygtigt valg. En udledning på 0,8 kg er cirka halvdelen af en europæisk standardfrokost, som i gennemsnit udleder 1,48 kg.