Anders P. Christensen introducerede danskerne til de nemme sushibakker i supermarkederne i start 00’erne – nu vender hans virksomhed Tasteful Foods tilbage til rødderne i nyt samarbejde med REMA1000.
Der er sket en del med danskernes madkultur siden 2002 hvor Taste of Tokyo sendte de første sushibakker ud i de danske supermarkeder og gjorde sushien tilgængelige for den brede befolkning. I dag er sushi en af de mest populære retter blandt danskerne – og mens sushien er blevet etableret på restauranter i hele landet, så har der ifølge Anders P. Christensen, der i dag driver Tasteful Foods, været et hul i markedet i supermarkeder og conveniencebutikker.
Nu lancerer Tasteful Foods en ny sushiserie i REMA1000, der skal udnytte danskernes enorme efterspørgsel efter snackprodukter og mindre måltider. Den nye sushibakke er ude i alle REMA1000s butikker og signalerer endnu en satsning på markedet for snackmåltider. Anders P. Christensen mener, det er den rette timing for at genintroducere sushi i convenienceudvalget.
”Vi har set salget eksplodere i snack-kategorien og har længe ønsket at udvikle et sushiprodukt, der passer til forbrugernes nye måltidsvaner. Det er et enormt marked, og 40% af danskerne udskifter hver dag et måltid med snacking. Vores sushi er ikke tænkt som et aftensmåltid, men som et let måltid eller snack – præcis som vores sandwiches, salater og wraps. Jeg forventer, at salget kan blive lige så godt for sushien på sigt,” siger Anders P. Christensen.
Et nyt syn på markedet
Ifølge Anders P. Christensen er der sket meget på markedet, som skaber en åbning for sushi som convenience. Mens den store sushikæde Letz Sushi er lukket, har også in-store operatører som Sushi Daily trukket sig ud af Danmark. Det skaber plads til sushi til de rette anledninger på farten.
”Salget af sushi i supermarkeder Danmark har faktisk været faldende – og jeg mener, at det skyldes, at udbuddet ikke har fulgt med efterspørgslen. Men med den rette innovation, kvalitet og prispunkt tror vi på at danske forbrugere er klar til at få sushi ind i hverdagen på en ny måde,” siger Anders P. Christensen, der allerede er i gang med at kigge på flere produktnyheder med sushi som omdrejningspunkt.
Udover de tidlige sushibakker med Taste of Tokyo var Anders P. Christensen også en af medstifterne af en af landets første sushirestaurantkæder – Sushitarian – i København. Så der mangler ikke viden om den japanske spise i Tasteful Foods.
”Vi går sindssygt meget op i smagen og æstetikken i alle vores produkter. Samtidig har vi en volume og et produktionssetup som giver os nogle helt andre muligheder for at forfine produktet og tilbyde en attraktiv pris for detailbranchen og dermed forbrugerne,” siger Anders P. Christensen.