Tal fra Just Eat viser, at danskerne i stigende grad fejrer kærligheden på valentinsdag med sushi. Den 14. februar bestilles der på platformen mere end 3 gange så mange af de delikate tangruller end på en gennemsnitlig dag.
![](https://www.fodevarefokus.dk/wp-content/uploads/sites/4/fef-uge11-justeat1.jpg)
Det er ikke længere kun chokolade og røde roser, der hitter på årets store kærlighedsdag. Sushi er nemlig ved at blive danskernes foretrukne spise på valentinsdag.
Det viser tal fra Just Eat, der afslører, at vi over de seneste par år har købt 3,5 gange så meget sushi den 14. februar end på en gennemsnitlig dag.
Perfekt til kærligheden af flere årsager
Ifølge platformen er der flere årsager til, at sushi vinder terræn på netop valentinsdag.
“Sushi er jo en klassiker, der formår at kombinere en forholdsvis eksklusiv japansk delikatesse med noget afslappet, der er nemt at dele. Det er let, lækkert og mundret og bidrager derfor godt til en romantisk aften,” siger Ann-Sophie Adamsen, landedirektør i Just Eat Danmark.
Kun 1. januar overgår valentinsdag på platformens sushisalg, der i forvejen er årets klart største takeaway-dag. Samtidig har antallet af sushibestillinger siden 2022 oversteget alle andre madkategorier den 14. februar på Just Eat.
Og vurderingen er, at tendensen også i år kommer til at holde stik.
”Vores prognoser tyder på, at det kun går opad med sushibestillingerne på kærlighedens dag. Så hvis man ligesom mange andre er i sushihumør på dagen, anbefaler vi at bestille i god tid, da vi også i år forventer høj efterspørgsel,” siger Ann-Sophie Adamsen.