Med sit seneste opkøb af foodserviceforretningen Delitaste i juni 2022, markerede Stryhns Gruppen sin ambition om at udvide positionen på foodservicemarkedet. Nu vil fødevarevirksomheden opnå organisk vækst i foodservice. Derfor skal foodservicesporets potentiale for alvor rulles ud og synergier udnyttes bedre i ny strategiperiode fra 2024-2026.
Delitaste blev opkøbt af Stryhns Gruppen i juni 2022 og blev fusioneret med Stryhns Gruppens eksisterende foodserviceaktiviteter. Nu skal synergier og fordele ved fusionen udfoldes i den kommende strategi.
”Efter Delitaste er blevet en del af Stryhns Gruppen, og vi har slået vores fælles kompetencer sammen, står vi stærkere end nogensinde før. Vores fornemmeste opgave er at skabe værdi for vores kunder, og det får vi endnu bedre mulighed for med et bredere sortiment og en større organisation i ryggen. Det skal vi selvfølgelig udnytte endnu bedre med den nye strategi,” fortæller Kim Baltzer, som er adm. direktør i Delitaste.
Foodserviceforretningen tilbyder et bredt sortiment af charcuteri, herunder franske, spanske, tyske og italienske specialiteter indenfor bl.a. salami, skinke, pølser og paté. Med fusionen er Delitaste blevet lagerførende på størstedelen af sortimentet, og har fået nye, fælles ressourcer, hvilket giver mulighed for at agere på mere fleksible vilkår end tidligere. Herfra skal foodservicesporet vækste gennem flere strategiske greb.
F.eks. kan Delitaste tilbyde et større sortiment til såvel eksisterende kunder som også til de kunder, der er rykket med fra Stryhns Gruppens foodserviceforretning. Det giver mulighed for krydssalg, som også er en fordel for kunderne, fordi de kan få flere varer fra samme distributør.
Med flere fælles ressourcer, kan Delitaste også levere endnu bedre service. Siden fusionen med Stryhns Gruppen, har Delitaste indført dag-til-dag levering af den stærke foodservice produktportefølje fra egne fabrikker, så kunderne har mere fleksibilitet, når de skal have leveret varer.
Det er naturligvis også kunderne, der i høj grad er i fokus i den nye strategiperiode, men Delitaste forventer også at bruge flere ressourcer på slutkunden og på eksklusive specialiteter:
”Vi skal sørge for at have en tættere dialog med slutkunden, så vi hele tiden har fingeren på pulsen, og løbende vurderer, om vi skal opdatere vores sortiment. Det kan f.eks. være i form af sortimentsønsker fra vores slutkunder. Samtidig skal vi også være innovative, og tænke i nye, eksklusive løsninger, så vi kan tilbyde specialiteter af højeste kvalitet,” uddyber Kim Baltzer.
Stærke på franske charcuterivarer
Som led i den nye strategi, præsentes f.eks. en videreudvikling af de populære franske grignotons, som er små franske salamier, der bruges som appetizer, snack, i tapas eller til vinsmagning. Som regel er grignotons ovale i formen, men Delitaste har netop præsenteret de små, lækre hapsere som sticks med to smage; oliven og trøffel.
Delitaste er stærkest på markedet, når det kommer til charcuterivarer fra Frankrig, hvor råvarer af høj kvalitet og lækre smagskombinationer er i fokus. Som eksempel kan nævnes Le Bridé, som er en fransk salami af højeste kvalitet. Le Bridéen er fremstillet af nøje udvalgt magert svinekød efter traditionel opskrift og naturmodnes i hele 8 uger, hvilket giver den en helt særlig fremtrædende smag og aroma.
Forventningen til Delitastes egne saucer i flere varianter er også høj. De er produceret i Danmark, hvilket sikrer en ensartet høj kvalitet året rundt, og smagen har højeste prioritet. Delitaste bearnaisesovs er f.eks. lavet på rigtigt smør modsat mange andre præproducerede saucer, for smagen skal være autentisk.
Stærk strategiplan, men opkøb er uvist
Siden 2015 har Stryhns Gruppen udvidet med 5 succesfulde opkøb, hvoraf den seneste er Delitaste i 2022.
”Vi har primært fokus på organisk vækst, og vi har en masse gode tiltag, vi skal have implementeret i foodserviceforretningen som en del af en stærk strategiplan. Jeg kan ikke afvise, at opkøb indenfor foodservice bliver en mulighed, og jeg kan heller ikke sige noget om, hvorvidt det kommer på tale i den kommende strategiperiode. Det afhænger af, om den rigtige mulighed kommer,” fortæller Kim Baltzer.