Når Stryhns Gruppen indleder en ny 3-årig strategi fra 2024, er det med ambitionen om at styrke markedslederpositionen inden for fødevarevirksomhedens kernekategorier og opnå organisk vækst i både dagligvarehandlen og på foodservicemarkedet.
Fra 2024 tager Stryhns Gruppen hul på den 3-årige strategi, Fuld Fart Frem, som fokuserer på at styrke kerneforretningen og fremtidssikre produktion og værdikæde. Målet er organisk vækst i kombination med eventuelle opkøb. Trods en udfordrende periode med inflation, stigende omkostninger og et større prisfokus, er Stryhns Gruppen allerede godt på vej.
”Vi er en dynamisk organisation med markedsledende mærkevarer, og vi har været i fremgang i over 10 år. Derfor stræber vi naturligvis efter at fortsætte vækstrejsen. Efter en periode med afmatning i fødevarebranchen forventer vi en gradvis normalisering af markedet og fornyet mærkevarevækst. Det er en tendens, vi allerede ser i vores egne tal,” siger Kristian Kornerup Jensen, administrerende direktør i Stryhns Gruppen.
I den kommende strategiperiode vil Stryhns Gruppen investere et 3-cifret millionbeløb i at styrke mærkevarerne, udvide den samlede foodserviceposition, bæredygtig omstilling, procesoptimering, digitalisering og effektivisering af forsynings- og værdikæden.
Dette indebærer at sikre og udvide positionen som markedsleder inden for fødevarevirksomhedens kernekategorier som postej, pålægssalater, sauce og kondimenter. Det indebærer også at styrke virksomhedens kendte mærkevarer som Stryhn’s Leverpostej, Graasten Salater, K-Salat, Jensens Køkken og Langelænder Pølser gennem konkurrencedygtige kampagner, kategoriudvikling, et tættere samarbejde med kunderne og mere målrettet markedsføring. Konkret vil Stryhns Gruppen tredoble investeringen i markedsføringen af fødevarevirksomhedens mærkevarer og have et bredere eksponeringsfokus på flere platforme.
Forenkle, effektivisere og forstærke
I strategien ligger også et øget fokus på at forenkle, effektivisere og forstærke forsynings- og værdikæden, blandt andet gennem digitalisering og udnyttelse af synergier. Samtidig arbejdes der på implementering af bæredygtige initiativer, som skal nedsætte CO2-udslippet og samtidig optimere og effektivisere produktionen. I den kommende strategi går en stor del af de samlede investeringsmidler til bæredygtige forbedringer. Dette inkluderer energibesparende fabriksoptimeringer, udvikling af genanvendt og genanvendelig emballage, reduktion af madspild og et tættere samarbejde med leverandører om at nedsætte CO2-udledning i værdikæden.
Udvidelse af foodserviceposition
Med sit seneste opkøb af foodserviceforretningen Delitaste i maj 2022 markerede Stryhns Gruppen sin ambition om at udvide positionen på foodservicemarkedet. Delitaste er et vigtigt strategisk pejlemærke for Stryhns Gruppen i de kommende år, fortæller Kristian Kornerup Jensen:
”Vi har i mange år haft professionelle køkkener som en del af kundeporteføljen i Stryhns Gruppen, men med opkøbet af Delitaste har vi fået en klar platform målrettet vilkårene i landets professionelle køkkener. Siden opkøbet i 2022 har vi arbejdet på at integrere Delitaste med vores eksisterende foodserviceforretning, og i den kommende strategiperiode skal vi for alvor udnytte synergierne. Med udvidelsen kan vi tilpasse et endnu mere relevant sortiment, bruge muligheden for krydssalg og arbejde med endnu bedre service. Vi er som en del af fusionen blevet lagerfører på hele sortimentet og kan derfor levere fra dag-til-dag.”