På sommerens festivaler har den danske sushikæde Sticks’n’Sushi testet deres nye mobile restaurantkoncept. Den specialbyggede mobile sushirestaurant ruller nu ud på vejene og er en del af en større satsning på catering til private og erhvervskunder.

Sushikokkene hos Sticks’n’Sushi er vant til at sende deres makiruller, nigiri og grillede sticks ud af huset, men nu er det kokkenes tur til at være “takeaway”: En ny, specialbygget mobil sushirestaurant er endnu et skridt i Sticks’n’Sushis satsning på markedet for catering og B2B-salg. Selvom food trucks efterhånden er et velkendt fænomen, som findes overalt i Danmark, har Sticks’n’Sushi taget konceptet et skridt videre, fortæller deres direktør Andreas Karlsson.
”Den er professionelt indrettet og fungerer i princippet fuldstændig som et af vores restaurantkøkkener. Det giver os muligheden for at tilpasse menuen til hvert event, hvad end det er en 50-års fødselsdag eller en stor sommerfest hos en virksomhed. Samtidig har den det samme æstetiske udtryk og er en naturlig forlængelse af alt det, som vi har udviklet gennem næsten 30 år,” siger CEO i Sticks’n’Sushi, Andreas Karlsson.
Sushikæden leverer allerede catering til store erhvervskunder og private events i både Danmark og Storbritannien og mærker, at flere efterspørger catering med et højt gastronomisk og æstetisk niveau. Sticks’n’Sushi har i flere år udvidet deres catering til private, og ser den mobile restaurant som en naturlig forlængelse af forretningen, der samtidig giver nye forretningsmuligheder, hvor de kan tilbyde en cateringoplevelse til events for både virksomheder og private.
Den mobile restaurant er specialbygget af hollandske Next Level Concepts og er designet til at kunne lave alt på restaurantens sædvanlige menu. Hver en centimeter er derfor udnyttet, hvilket gør det muligt at køre samme professionelle drift, som de har i restauranterne, ligesom æstetikken også føres videre helt ned i de små detaljer med klinker på væggen og træinteriør.
Danske festivaler var eksamen
Inden Sticks’n’Sushi for alvor gik i luften med den mobile restaurant, har den været igennem den ultimative test på sommerens festivaler, hvor der blev serveret maki, nigiri og sticks. Der har været tryk på med lange køer af sultne gæster, og køkkenets kapacitet blev testet til det yderste på bl.a. Heartland og Roskilde Festival, hvor de havde tusindvis af gæster igennem.
”Der er ingen tvivl om, at festivaler er den ultimative tryktest. Vi blev klogere på kapaciteten og fik også nogle tæsk, som vi lærer af. Selvom den er speciallavet til os, har vi også lært dens muligheder og begrænsninger at kende. Og her var sultne festivalgæster et sjovt og lærerigt sted at starte”, fortæller Andreas Karlsson.
Alle funktioner er også afprøvet. På hver festival har Sticks’n’Sushi tilpasset udvalget til gæsterne, da der er forskel på deres behov. Derfor er det også vigtigt, at de kører med den samme effektive og stringente drift som i de fastliggende restauranter. De er derfor sikre på, at de nu kender alle hjørner af restauranten, nu hvor sommeren snart er forbi.