Dragsbæks handelsselskab, SR Food, skifter nu sit lidt anonyme navn ud med det mere sigende Scandinavian Retail Food og gearer op med stadig flere danskproducerede fødevarer til supermarkederne. Sidste nyt er frisk pasta fra Pastella.
SR hvem? Handelsselskabet SR Food fra Randers ryster nu sit lidt anonyme navn af sig og erstatter det med Scandinavian Retail Food. Et navn, som virksomheden faktisk fik i dåbsgave for 19 år siden, men som hurtigt blev til en forkortelse.
Udover at signalere fokus på det skandinaviske marked, så har direktør Jørgen Lund Andersen også ambitioner om, at navnet skal bidrage til at synliggøre virksomheden som den lille spiller med den store styrke. Her er det en dyd at være rap på fødderne, og så er der stærke ejere i ryggen.
Frisk pasta til supermarkederne
Som noget nyt vil Scandinavian Retail Food sælge frisk, danskproduceret pasta ind til supermarkederne, herunder det kendte brand Pastella. Det 19 år gamle handelsselskab (ejet af Dragsbæk A/S – og en del af Orkla) er primært kendt af forbrugerne for pålæg, charcuteri, dessertsnacks og kølede deje til fx pizza.
Fødevarerne bliver både solgt under private label, producenternes egne mærker, licensordninger – og i fremtiden også under navnet Scandinavian Retail Food.
– Frisk pasta giver os endnu et stærkt kort på hånden. Produkterne passer perfekt til vores DNA inden for kølede produkter og forbrugernes appetit på kvalitetspasta, forklarer Jørgen Lund Andersen.
Pastella er grundlagt i 1989 og producerer pasta i Skovlund ved Varde. Pastaen er et godt eksempel på den retning, som Scandinavian Retail Food gerne vil kigge endnu mere i.
– Vi har gennem mange år været kendt for at finde og hente spændende fødevarer i Sydeuropa til de skandinaviske supermarkeder. Det holder vi fast i, men vi vil også udvide med flere lokale produkter, som supermarkederne i stigende grad efterspørger, forklarer Jørgen Lund Andersen.
Flad struktur – stærk i modvind
Et lavt omkostningsniveau, stor omstillingsevne og ekspertviden inden for kølede fødevarer ser Jørgen Lund Andersen som virksomhedens afgørende styrker i en tid, hvor krisen kradser i mange husholdninger.
– Vi er fem mand ’rundt om bordet’, som kigger hinanden i øjnene og flytter fødderne hurtigt. Agilitet i kombination med en stærk ejerkreds er vigtigt, siger Jørgen Lund Andersen og fortsætter:
– Vi gør livet let for kæderne, så de kan fokusere på at sælge fødevarer af høj kvalitet til forbrugerne. Vi tager hånd om alt det praktiske – fra indkøb og import af fx italiensk parmaskinke til direkte levering fra producenten. Vi driver en sund forretning på helt små marginer. Det er en forretningsmodel, som passer perfekt ind i en usikker fremtid.
Scandinavian Retail Food opererer i primært Danmark, men også i Sverige, Norge, Finland og Island.
Handelshusets eksistensberettigelse kredser om nysgerrigheden efter at finde unikke produkter inden for kategorierne: charcuteri & specialiteter, convenience & færdigretter, frisk pasta og mejeri.