Deltagerne på dansk fællesstand på verdens største sødevare- og snackmesse melder om større interesse end nogensinde før.
– Messen har været endnu bedre end de foregående år. Der har i år været flere mennesker gennem vores hal, og der har været en meget stor interesse for virksomhederne på den danske fællesstand, siger direktør Thomas Møberg, Easis, efter verdens største messe for sødevarer og snacks, ISM i Köln, sluttede i går.
Easis producerer fødevarer uden tilsat sukker og oplevede på messen i Köln især interesse for to nye veganske og økologiske snackprodukter.
– Vi kan mærke to trends, som begge kommer os til gode. Den ene er no added sugar, og den anden er vegan-bølgen. Den skyller lige nu over hele Europa og handler både om sundhed og klimahensyn, forklarer Thomas Møberg.
Begejstret debutant
Mens Easis har deltaget på ISM i flere år i træk, var messen i år debut for Sweet Intentions, der producerer det økologiske vingummibrand Hey Yum!
– Men det bliver absolut ikke sidste gang, vi er med, siger Sweet Intentions stifter Henriette Lamm.
– Det har været fire rigtig gode dage. Vi har fået en masse gode kontakter, både til retailers og til distributører fra hele verden, og der har været et rigtig godt fællesskab på den danske stand. Folk har været super gode til at hjælpe hinanden, og jeg har kunnet trække meget på de andres erfaringer, fortæller hun.
I alt 11 virksomheder var med på den danske fællesstand på ISM. Den var organiseret af netværket Bio Aus Dänemark og MAA.C under ledelse af Malene Aaris. Hun spottede i år en stærkt voksende trend.
Snacks-markedet er i hastig vækst
– Det er tydeligt, at der er hastig vækst i markedet for snacks, altså små måltider som man hurtigt kan spise på farten. På globalt plan er det marked nu oppe på 513 milliarder US Dollars, og heldigvis kan vi også se, at de danske virksomheder er innovative på det felt. Af de 11 deltagere på den danske stand havde de 7 nye sunde barer eller andre former for snacks med på messen, fortæller Malene Aaris.
Modsat sidste år var der i år ingen hjælp at hente fra Eksportrådet til den danske stand, så hver virksomhed måtte betale dobbelt op for deltagelse. Alligevel var der fire danske virksomheder mere med end sidste år.