I kampen mod madspild indgår Scandic nu et samarbejde med den danske virksomhed Banana CPH, som fremover skal levere 3,5 tons kage om året til Scandics mange tusinde konferencegæster. Banana CPH producerer kager af danske overskudsbananer, som ellers ville være gået til spilde, og sammen forventer parterne at redde mindst 70.000 bananer årligt.
![](https://www.fodevarefokus.dk/wp-content/uploads/sites/4/Bananer.jpg)
Hver dag kasseres der 40.000 bananer i Danmark. Scandic er i mange år gået forrest, når det gælder reducering af hotellernes madspild, og nu har landets største og eneste svanemærkede hotelkæde indgået et samarbejde med virksomheden Banana CPH, der laver kager og is af overskudsbananer og nu bliver ny leverandør af kage til Scandic.
Banana CPH har udviklet et cirkulært koncept, hvor de samarbejder med lokale leverandører og fødevarebutikker om at indsamle kasserede bananer. Herefter anvender Banana CPH bananerne til at lave forskellige plantebaserede is og kager, og Scandics konferencegæster kan allerede nu smage de fire kagevarianter – chokolade, gulerod, citron og banan – til møder og events på kædens 27 hoteller.
Overskudsbananerne, der leveres til Banana CPH og anvendes til Scandics kager, kommer fra den samme grossist, som Scandic i forvejen benytter til frugt og grønt. Med det nye samarbejde går Scandic derfor et skridt videre i kampen mod madspild ved også at nedbringe madspild hos leverandører, og det glæder Scandics F&B direktør:
“I Scandic er vi altid på udkig efter samarbejder, som kan bidrage til, at endnu mere mad reddes fra at gå til spilde. Og så glæder det mig, at vi med samarbejdet med Banana CPH går et skridt længere ved at nedbringe madspildet i den forsyningskæde, som vi selv er en del. Bananerne, som leveres til Banana CPH, kommer nemlig fra vores egen grossist af frugt og grønt. Kagerne er virkelig lækre, så på flere måder går dette samarbejde op i en højere enhed,” udtaler Karsten Felvang Nielsen, F&B Direktør hos Scandic.
Et kvalitetsstempel
Hos Banana CPH sætter man ligeledes pris på samarbejdet med landets største hotelkæde:
“For os er det et kvalitetsstempel at samarbejde med en stor og anerkendt hotelkæde som Scandic, der i forvejen gør meget på madspildsområdet, og med vores samarbejde kan vi reducere madspildet yderligere. Det er intet mindre end fantastisk at tænke på alle de bananer, vi sammen kommer til at redde!,” siger Christian Cordius, CEO hos Banana CPH.
Scandic har et mål om at reducere mængden af madspild med 25% i 2025 målt i forhold til 2019. Scandic har samarbejdet med Too Good To Go siden 2017, og sammen har de reddet mere end 135.000 måltider. Desuden har Scandic installeret madspildsværktøjet ‘ioLiving’ på samtlige hoteller, der gør det muligt at måle og indsamle data og ny viden på tværs af hotellerne.