Danmarks største hotelkæde Scandic udvider samarbejdet med startup-virksomheden Planteslagterne og sætter flere plantebaserede retter på menukortet. Det skal være med til at sikre målsætningen om, at 60 pct. af hotelkædens samlede fødevareforbrug skal være plantebaseret, kan ske tidligere end planlagt.
![](https://www.fodevarefokus.dk/wp-content/uploads/sites/4/Scandic.jpg)
Scandic udvider sit gastronomiske samarbejde med iværksættervirksomheden Planteslagterne, der laver 100% økologiske grøntsagsprodukter. To nye produkter skal fremover supplere svampebøffer, dilddeller og veggie-balls, der i hænderne på Scandics køkkenchefer bliver til efterspurgte og farvestrålende grøntsagsretter på hotellernes menukort.
De to nye produkter er en nordisk falafel af 100% økologiske flækærter fra Lolland samt en risottokugle med blomkålscreme og spinat.
Det er et samarbejde, der glæder Planteslagternes CCO, Henrik Have Christensen:
”Samarbejdet med Scandic har stor betydning for en grøn startup-virksomhed som os. Scandic kræver kvalitet, og sammen med deres kokke kan vi højne kvaliteten af grønne madoplevelser, så flere får øjnene op for, hvor godt det kan smage at spise klimaklogt.”
Hylder smagen af ærlig mad
At udvide samarbejdet med Planteslagterne har ikke været en svær beslutning for Scandic. 70% pct.af Scandics fødevarer er i dag danskproducerede. Målsætningen er at nå 80 pct. i 2026. Alle 30 hoteller har det økologiske spisemærke i bronze, og derudover deler parterne værdien om at gøre det lækkert og nemt at spise plantebaseret mad.
”Som Danmarks største hotelkæde har vi et ansvar i forhold til at skubbe til den bæredygtige dagsorden. Med vores volumen kan og skal vi støtte lokalt og søsætte nye initiativer, der kan gøre en positiv forskel. Samarbejdet med Planteslagterne gør det nemt for vores gæster at tage et mere klimavenligt madvalg, og jeg kan godt lide, at de laver en ærlig vare. Sammen kan vi få flere til at elske smagen af ærlig mad skabt af lokale råvarer,” siger Scandics F&B direktør, Karsten Felvang Nielsen.
Karsten Felvang Nielsen regner med, at Scandics målsætning om, at 60 pct. af hotellernes samlede fødevareforbrug er plantebaseret i 2025, bliver i realiseret tidligere:
”I 2022 var 54,4 pct. af vores fødevarer plantebaserede. Med vores køkkenchefers store fokus på at udvikle nye grønne retter og med vores samarbejde med Planteslagterne, når vi med stor sandsynlighed målet om de 60 pct. inden 2025.”
![](https://www.fodevarefokus.dk/wp-content/uploads/sites/4/Ny-nordisk-falafel-fra-Planteslagterne-og-Scandic.jpg)