Forbrugernes opfattelse af den traditionelle mayonnaisesalat skal udfordres, mener Bon Appetit Group, som har udviklet 10 nye cremede salater, der tilføjer luksus og nytænkning til kategorien. Serien skal distribueres i detalhandel og foodservice.

Bon Appetit Group i Hvidovre har over 16 års erfaring med at fremstille salater og sandwich i høj kvalitet til de største aktører på detailmarkedet. Nu udvider man porteføljen betragteligt og nyfortolker en hel salatkategori, der skal distribueres bredt i eget navn.
Det er de traditionelle mayonnaisesalater, som skal løftes op på et nyt niveau. Kategorien har levet et stille liv i årtier, men BAGs nye en luksusserie har markant mere smag – uden brug af kunstige smagsforstærkere.
– Vi har rørt gode fonder ind i mayonnaisen, så vores nye cremede salater smager af meget mere. Og så har vi tilført råsyltet grønt, så der er knas og tekstur, forklarer Dorte Rosenkrantz-Kavsman, der er partner i BAG og står for produktudvikling sammen med Henrik Ørum, der har en fortid i Hartz Salater.
I alt har man nyfortolket 10 cremede salater. De fleste er klassikere fra frokostbordet – men fx er hønsesalaten piftet op med råsyltede asparges, skinkesalaten med råsyltede løg og krebsesalaten er boostet med hummerfond. Den nye serie skal distribueres i hele landet under det nye brand ’By Kavsman’, som er navnet på søstrene Lotte og Dorte, der er 2. generation i familien bag BAG.
Markedet skal udfordres
– Vi lægger hovedet på blokken, og sætter vores efternavn på serien. For vi er simpelthen så stolte af det, siger Dorte Rosenkrantz-Kavsman.
Til at udfordre markedet og få et større fodfæste i detailhandlen og i foodservice, har BAG ansat en ny kommerciel direktør. Det er Tom Nielsen, som har 25 års erfaring i fødevarebranchen, heraf mere end 10 år hos Stryhns/Graasten Salater. Han vurderer, at markedet for cremede salater ligger på 650 ton årligt i foodservice- og detailforretningerne.
– Ingen har taget ’kvalitetsførertrøjen’ på, når det gælder cremede salater. Det gør vi nu, og jeg er sikker på, at vi kan vækste kategorien betragteligt inden for to år, siger Tom Nielsen og tilføjer, at Bon Appetit Group er store nok til at levere landsdækkende – men ikke større end man kan udvikle hurtigt og producere mindre serier.
– Den kombination er en ret unik platform, siger han. Den nye serie cremede salater testkøres i udvalgte detail kæder uge 45, og senere kommer de så bredt ud i alle store detailkæder.