Vinderne af produktprisen blev hædret under kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem, der i år var flyttet et par kilometer fra havnen i Gudhjem til Melstedgård. Vinderne blev fundet blandt 12 finalister, der i første omgang blev udvalgt blandt 120 produkter.
Produktprisen er et samarbejde mellem Coop og kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem. Prisen hylder de danske produkter og i år var feltet større end nogensinde.
Produkterne var inddelt i kategorierne innovation, konfekture, mad og drikke. Derudover lukkede afstemningen til produktprisen under uddelingen, således, at gæsterne ved Sol over Gudhjem havde mulighed for at smage på alle produkterne og give deres mening til kende.
– Et af formålene med Produktprisen er at få de små dygtige producenter frem i lyset. Vi fra Sol over Gudhjem er glade for den store tilslutning til årets produktpris. Vi kan se, at der bliver arbejdet målrettet og seriøst med produkterne. Vi håber at et initiativ som Produktprisen kan bane vejen til endnu flere kvalitetsprodukter til den danske forbruger, siger Mads Marschall fra Sol over Gudhjem.
Publikumsprisen gik til lokale Falk Bornholm, der deltog med Kaffesyp, en bornholmsk snaps med kaffe og honning. Det høstede store klapsalver fra det fremmødte publikum.
Kæmpe mulighed for brand- og produktudvikling
I kategorien Mad vandt fynske MayMays med en indisk inspireret plantebaseret snack med det mundrette navn Mumbai Munchies.
– Vores produkter er inspireret af, hvordan man laver snacks i Indien, men de er vores helt egne. Vi har selv udviklet produkterne, efter vores ønske, forklarer Maybritt Beutnagel, der står bag virksomheden MayMays. Produkterne er baseret på kikærter, ris og rige mængder indiske krydderier.
Hun fortæller, at det har været et skulderklap, at få lov til at deltage i konkurrencen og det gjorde dem helt bevidste om, at de var på rette vej med deres Mumbay Munchies.
– Det at være med i Produktprisen har givet os en stor eksponering i medierne og andre fora, end dem vi normalt benytter os af, siger Maybritt Beutnagel.
Med dagens pris håber Maybritt, at flere vil få øjnene op for de krydrede snacks, men mest af alt, glæder hun sig til at kunne mødes med Sol over Gudhjems ekspertpanel, der har kompetencer inden for produktudvikling, branding og PR, vækst, salg og eksport. Samme mulighed får de andre vindere også. Så udover muligheden for at test-sælge vinderprodukterne i udvalgte Coop-butikker, så får de altså også en uvurderlig mulighed for at videreudvikle på både virksomhed og produkter sammen med nogle af landets førende fødevareudviklere.
At produkterne nok skal ende op på hylderne i Coops butikker er Maybritt Beutnagel ikke i tvivl om:
– Vores produkter passer rigtigt godt i butikker såsom Irma, der har et godt fokus på specialvarer.
Madspild var et stort emne ved flere af finaleprodukterne
Prisen til årets bedste konfekture gik til Banana Cph, der med deres bananbrød, der leveres på frost, viste at det var muligt at lave velsmagende brød på produkter, der ellers skulle bortskaffes. Dommerne var især begejstrede for brødets bløde krumme.
Stifter Christian Cordius fortæller, at i omegnen af 40.000 bananer smides ud hver dag – og langt de fleste kan altså sagtens bruges til eksempelvis Banana Cphs bananbrød eller deres laktosefri og veganske banan-is.
Forsætter efter billedet
Samsøbær løb med drikkevareprisen med deres Økologisk rabarbersaft, der er lavet på ren saft. En ren og autentisk rabarbersmag sagde dommerpanelet, der bestod af Hanna Schaldemose, Lokalvarechef i Coop Danmark, Kok Francis Cardenau fra Sane Foods, Kok Jesper Koch fra Steigenberger Alsik Hotel & Spa, Kok Mads Battefeld fra Sushi Anaba, Kok og sommelier Simon Olesen fra Møntergade og Kok Mikkel Maarbjerg fra KIRK+MAARBJERG.
Årets innovation stod Contempehrary bag. Deres Nordisk Temphe er et produkt baseret på nordisk korn og hamp, der fermenteres. Produktet kan erstatte kød i mange retter, fortæller Tobias Harboe, der har søgt inspiration til produktet ved et længerevarende ophold på Bali.