De fleste virksomheder inden for fødevareindustrien har sat kryds i kalenderen den 1. oktober, hvor det såkaldte udvidede producentansvar træder i kraft. Men mange synes at have overset den næste vigtige deadline, selv om den falder allerede om tre måneder: Senest den 31. maj skal alle virksomheder med producentansvar for emballage indberette deres faktiske emballagemængder for 2024.

“Kravet om indberetning senest 31. maj omfatter alle fødevarevirksomheder – både de virksomheder, der har registreret sig på hjemmesiden Producentansvar.dk, og de virksomheder, som ikke har fået det gjort. Det er bestemt ikke for tidligt, at man får skabt sig et systematisk overblik over den emballage, man sender på markedet. Når det er sagt, er der ingen grund til panik, og hvis man eksempelvis er usikker på forskellige typer emballages egenskaber eller vægtfylde, hjælper vi gerne,” siger Michael Borch, business director hos Nemco.
Fristen den 31. maj kan ses som en forløber til selve indførelsen af det udvidede producentansvar i Danmark den 1. oktober. Producentansvaret tager primært afsæt i EU’s emballageforordning, som har til formål at reducere mængden af emballage, sikre effektiv indsamling og håndtering af emballageaffald og fremme, at al emballage kan genbruges eller genanvendes.
Miljøvenlig emballage som konkurrenceparameter
Hos Nemco, der er førende leverandør af udstyr og emballageløsninger til fødevareindustrien, har man et team af specialister klar til at rådgive om, hvordan man kan medvirke til den grønne omstilling ved fx at gå over til emballage af genanvendelige materialer.
“Vi oplever i disse måneder virkelig stor interesse og aktivitet på området blandt vores kunder. Det hænger sammen med, at vi ser et ryk inden for retail, hvor nogle af de store kæder allerede nu forventer, at fødevarer er pakket i genanvendelig emballage. Dertil kommer, at mange virksomheder gerne vil være first movers. Flere og flere får en ESG-politik, og det gælder også fødevarevirksomheder. Mange ser genanvendelig emballage som et konkurrenceparameter,” siger Michael Borch.
Omvej kan betale sig
Ifølge Michael Borch er mange fødevarevirksomheder i gang med at teste genanvendelige materialer.
“Vi kører rigtig mange tests og kan se, at markedet for alvor rykker nu. Vi kan heldigvis konstatere, at det i de fleste tilfælde godt kan lade sig gøre at ændre fra traditionelle til genanvendelige materialer, og de kan køre på både nye og gamle maskiner. Det er dog afgørende, at man finder frem til de rigtige materialer af den rette kvalitet. Her kan det være nødvendigt at gå en omvej, fx ved at skifte til et materiale med mere tykkelse, hvor der ikke desto mindre opnås en betydelig reduktion af CO2-emission, fordi man skifter fra flerlags- til genanvendelige monomaterialer. Det vigtigste er faktisk, at man ikke giver op efter første forsøg. Vi har haft en del henvendelser fra kunder, som har haft dårlige testresultater, men hvor vi har kunnet få det til at lykkes, dels i kraft af vores rådgivning, dels i kraft de materialer, som man kan få gennem os,” siger Michael Borch.
Økonomisk incitament
Nemco anbefaler, at man tilslutter sig en kollektiv ordning, der påtager sig det praktiske, økonomiske og juridiske ansvar for producentansvaret. En af disse ordninger er VANA, som også hjælper med information om den økonomiske side af producentansvaret. I den sammenhæng oplyser VANA, at der bliver indført et klart økonomisk incitament, når producentansvaret træder i kraft den 1. oktober:Omkostningerne bliver miljøgradueret inden for 10 kategorier (designkravene til plast er inddelt i 4 underkategorier). De virksomheder, der markedsfører emballager med lavest genanvendelighed (rød kategori), skal betale en meromkostning på 35 % som incitament til at arbejde med mere bæredygtige emballager.
“Der er ingen tvivl om, at det bliver attraktivt at være i den grønne eller gule kategori,” fastslår Michael Borch.