Den 9. oktober 1933 – for 90 år siden – skabte Sigurd Laurids Sørensen fundamentet til det, vi i dag kender som Mejerigaarden og Premier Is. 90-året markerer samtidig starten på den transformation, der skal gøre virksomheden kendt for mere end is i fremtiden.
For 90 år siden så Mejerigaarden (Premier Is i daglig tale) for første gang dagens lys. Premier Is har siden den spæde start været drevet af udvikling, innovation og jagten på nye muligheder i et forbrugerlandskab, der er i konstant forandring. Det kendetegner stadig virksomheden den dag i dag.
”Vi står aldrig stille og er hele tiden på jagt efter områder, hvor vi kan rykke os. Det gælder alt fra innovationer, der kan puste nyt liv i kategorien som fx is i snack-størrelse og senest lanceringen af fødevarer på frost under navnet FOODIS. For mig personligt er det virkelig en fornøjelse at være en del af,” siger Claus Dahlmann Larsen, administrerende direktør i Premier Is.
Siden begyndelsen i oktober i 1933 har Premier Is da også været på noget af en rejse – en rejse, der har ført mere end blot isproduktion med sig.
”Vi startede som et traditionelt mejeri med produktion af blandt andet kærnemælk og smør. Senere blev vi mere fokuseret på is, og som en del af den udvikling opkøbte man flere virksomheder. Derefter startede vi en storproduktion af fetaost og havde stor eksport til Mellemøsten. Vi lancerede også Coca Cola i Danmark som distributør i den spæde begyndelse. De senere år er det dog is, vi har dygtiggjort os indenfor,” siger Claus Dahlmann Larsen, som sammen med Henrik Lindved udgør virksomhedens ledelse.
En ny begyndelse
90-års fødselsdagen markerer samtidig enden på en strategiperiode, der for Premier Is har været yderst vellykket. I perioden 2020-2023 er det lykkedes Premier is at opnå en tocifret vækst i både omsætning og driftsindtjening samt en større markedsandel. Ifølge Claus Dahlmann Larsen er en mere kommerciel tankegang, et større fokus på partnerskaber og en agil organisation blandt nøgleordene.
”Med afsæt i vores 2023-strategi er vi lykkedes med at skabe en robust og vækstparat platform. Det betyder også, at vi i dag har musklerne til at investere i områder som fx bæredygtighed og yderligere digitalisering af vores forretning. Corona bidrog til at skubbe vores e-commerce-forretning ud på en positiv vækstrejse, og i dag udgør den et tocifret millionbeløb,” siger han og fortsætter:
”I løbet af de sidste år har vi transformeret hele vores værdikæde samt etableret tætte partnerskaber i en periode, hvor der nok har været lige så mange historiske begivenheder med corona, krig og inflation, som der har været i de seneste 90 år. At vi så samtidig har været i stand til at eksekvere en ambitiøs strategi, der har gjort Premier Is både større og stærkere, er jeg meget stolt af. Nu er vi på vej ind i en ny strategiperiode, hvor det kommer til at handle mere om at styrke det finansielle beredskab i en tid med stigende renter og stor volatilitet på energi- og råvaremarkederne.”
Det har i de senere år været en vigtig prioritet for Premier Is at vise danskerne, at der findes en is til enhver lejlighed, og at is ikke kun er noget, der hører sommeren til. I 2024 starter Premier Is’ nye strategiperiode, hvor det primære fokus bliver at transformere Hele Danmarks Ismejeri til en fødevarevirksomhed med fokus på frosne fødevarer generelt.
”Vi ser meget lyst på fremtiden og tager nu næste skridt i bevægelsen mod at blive en flerstrenget forretning og i skabelsen af en ny forretningsmodel for Hjem-IS under navnet Fråst, som vi snart deler mere om. Der er en helt unik ånd og drivkraft i Premier Is, som har holdt ved i alle 90 år, og som stadig er det, der fører os fremad. Vi har dygtiggjort os på et område, hvor vi differentierer os fra resten af vores konkurrenter, og det er netop evnen til at håndtere fødevarer på frost, der skal drive væksten de næste mange år,” afslutter Claus Dahlmann Larsen.