Feststemte og farverige Pincho Nation har fået en god start i Odense og har hen over sommeren haft 17.000 gæster. Første del af 2024 har været solidt for de etablerede enheder, hvor Aarhus er i gang med det første fulde kalenderår. Derfor fastholdes forventningerne til året om en vækst på 30% målt på antal gæster. Fokus på at skabe en unik stemning fremhæves som en af nøglerne til succes. Med restauranter i landets fire største byer har Pincho Nation sikret sig en stærk positionering, og flere nye franchisetagere forventes at blive budt velkommen inden længe.
I slutningen af juni åbnede Pincho Nation i Odense og henover sommeren har 17.000 odenseanere besøgt restauranten. Ligesom med åbningen i Odense udvikler de øvrige enheder sig planmæssigt, og i løbet af årets første syv måneder har 300.000 gæster besøgt en Pincho Nation restaurant. Derfor fastholdes forventningen med 500.000 gæster for hele året i Danmark. Det er en stigning på 30% i forhold til de 385.000 i 2023.
”Jeg vil gerne lykønske teamet i Odense for den fornemme start og samtidig også sige tak til odenseanerne for at tage så godt imod os. Åbningen af en flagskibs-restaurant i Odense har længe været et stort ønske for os. Overordnet set står vi et godt sted, hvor vi stødt og roligt formår at åbne nye restauranter samtidig med, at de etablerede enheder har skabt et solidt fundament,” siger Flemming Christophersen, CEO i Pincho Nation Danmark.
Stemning giver sænkede skuldre
I den franchisedrevne restaurant i Randers har man for nylig sat rekord for flest antal gæster på en dag. Det skete under dette års festuge, hvor der om lørdagen var 454 gæster, der besøgte restauranten. For året som helhed ligger Randers 13% over sidste års niveau. Med et menukort bestående af tapasretter fra hele verden adskiller Pincho Nation sig fra de fleste andre restauranter, og lægger man hertil indretningen, er der ingen andre, som ligner. Netop indretningen med festlige temaer inspireret af cirkus og kabaret, som er fulde af farverige og fantasifulde motiver, er en af grundstenene i hele konceptet.
”Man kan have en gråvejsdag, men når du træder ind i en Pincho Nation restaurant giver det et smil på læben og sænkede skuldre. For os som restauratører er det afgørende med en god start på gæsterelationen, og her er det min erfaring, at Pincho Nation kan noget særligt, fordi der bliver brugt så mange ressourcer på at skabe en god atmosfære. Det er også en af hovedårsagerne til, at vi selv har valgt at investere i konceptet,” siger Tommy Refshøj, franchisetager og medindehaver af Pincho Nation Randers.
Restauranten i Randers drives af franchisetagerne Tommy Refshøj og Begitte Nyborg, som også står bag den kommende restaurant i Herning sammen med Per Larsson, og som forventes at åbne i begyndelsen af 2025.
Stærk positionering åbner døren for yderligere franchising
Med åbningen af Odense er Pincho Nation nu repræsenteret i landets fire største byer med to restauranter i København samt en i henholdsvis Aarhus, Odense og Aalborg. Pincho Nation åbnede den første restaurant i Danmark i 2018 og i slutningen af 2019 kom nummer to – begge i indre København. På bagkant af COVID-19 har man systematisk udbredt konceptet samtidig med, at man skabt solide økonomiske resultater, hvilket blandt andet har givet status af gazelle-virksomhed i 2023. I Pincho Nation har man en klar målsætning om, at franchising skal være med til at drive væksten i Danmark – på samme vis som i Sverige og Norge. Det solide fodfæste i Danmark betyder, at interessen for Pincho Nation nu er betydelig i det ellers snævre marked for franchising.
“Vi har gennem en periode på syv år vist, at Pincho Nation er et attraktivt restaurantkoncept i et særdeles konkurrencepræget marked. Derfor oplever vi også, at der i øjeblikket er stor interesse fra franchisetagere og ejendomsselskaber, der ser restauranterne som potentielle langsigtede lejemål,” siger Henrik Fischer, Head of Expansion for Pincho Nation.
Flertallet af de mere end 80 Pincho Nation restauranter er drevet af franchisetagere, så som franchisetager har man adgang til afprøvede arbejdsprocesser og omfattende støtte inden for kritiske områder som udvikling af menuen, daglig drift, IT, marketing og indkøb. Flere franchisetagere har tidligere drevet egne restauranter eller været franchisetagere i et andet koncept.