Ølbrandet Doing Zero er Danmarks første helt alkoholfrie ølmærke. Stifter Kim Christensen er med sin nye partner kokken Martin Clifford på en mission for at levere en virkelig velsmagende øl, der inspirerer til afslapning uden fuldskab.
Gode øl behøves ikke være lig med promiller, fuldskab og potentielle tømmermænd dagen efter. For selvom langt størstedelen af de øl, der bliver solgt i Danmark er med alkohol i, er salget af alkoholfrie øl stigende. Faktisk viser tal fra Bryggeriforeningen, at salget af alkoholfrie øl steg med 11,5 procent sidste år.
Samtidig er udvalget af alkoholfrie øl også stigende, og en af dem, der har kastet sig ud at fremstille øl uden alkohol er Kim Christensen, der har stiftet ølbrandet Doing Zero. Det er Danmarks første ølmærke, udelukkende med øl uden alkohol i porteføljen.
Kim Christensen har baggrund i restaurationsbranchen og fik ideen til at udvikle en alkoholfri øl i 2018, hvor han startede helt fra bunden og brugte de første tre år på at finde den helt rigtige opskrift i samarbejde med flere forskellige brygmestre:
“Oprindeligt lavede jeg en opskrift på en helt almindelig øl sammen med en brygger. Humlen ved det alkoholfrie går ud på, at vi bruger en gær, der ikke udvikler så meget alkohol, og så stopper vi også processen undervejs, så vi udvikler øl – men uden promillerne,” fortæller Kim Christensen og fortsætter:
“Den oprindelige opskrift er justeret flere gange, til vi ramte den rigtige balance. Som en del af en af opskrifterne har vi eksempelvis tilsat yuzu-saft og citron. Vi arbejder også med at tilsætte bær til øllen, som giver en bedre smag for de mange, der ikke er så glade for bitterheden i ølsmagen.”
Afslapning uden alkohol
Men Doing Zero er mere end bare en øl. Den er også en bevægelse mod afslapning uden alkohol, forklarer Kim Christensen:
“Jeg har givet øllen det her navn, fordi vi skal huske at lave ingenting. Vi har mere end nogensinde brug for de her sjælelige pauser,” siger Kim Christensen, der det første år solgte 8.000 øl og sidste år vækstet til 70.000 øl og salg på 20 restauranter:
“Vi er stolte af at have lavet en øl, som smager virkelig godt og samtidig er non-alkoholisk. Og vi er sikre på, at vi surfer på en ny bølge i dansk kultur, der er på vej.”
For mens Bryggeriforeningen ifølge Kim Christensen forsøger at sætte alderen for køb af alkohol ned, mener Doing Zero-stifteren nemlig, at han kan mærke, at hans kunder så småt er på vej et andet sted hen:
“Vi har ikke brug for at drikke mere. Vi skal ikke til at prædike afholdenhed fra alkohol. Men vi har brug for et nyt fokus på balance, nydelse, bevidsthed,” udtaler Kim Christensen, der netop har fået kok og tidligere køkkenchef hos Pastis Martin Clifford med på rejsen som ny partner i Doing Zero:
“Vi ved, hvordan det skal smage. Vi går op i kvalitet. Vi skal ikke som så mange andre mikrobryggerier lave niche-øl. Vi står for at lave læskende og ukompliceret øl.”
Og noget tyder på, at det er lykkedes at lave god øl uden alkohol. Således var Doing Zero det produkt, der scorede bedst karakter i både Jyllands-Posten og Børsens januartest af alkoholfrie øl. Samtidig vandt Doing Zero også prisen for årets bedste drikkevare i den store kokke- og fødevarekonkurrence “Sol over Gudhjem” på Bornholm.