I 2023 har Svaneke Bryghus løftet omsætningen, og bryggeriets grønne profil og fokus på CO2-neutralitet har tiltrukket nye kunder og styrket bryggeriets position som et stærkt specialølbrand i Danmark.
Siden 2021 har Svaneke Bryghus kunnet dokumentere, at al brygning og tapning af Svanekeøl er CO2-neutral, hvilket hvert år verificeres af FORCE Certification. I 2023 nåede bryggeriet endnu en milepæl, da det blev bekræftet, at bryggeriet indsatser strækker sig ud over selve produktionsprocessen. Ved årets verificering opnåede Svaneke Bryghus scope 1 og 2, hvilket inkluderer en omfattende beregning af CO2-aftrykket, herunder direkte og indirekte forbrug som energiforbrug og transport.
“Det er en vigtig milepæl for Svaneke Bryghus, som arbejder engageret i at reducere sit miljøaftryk og bidrage til en bæredygtig fremtid – og samtidig forkæle forbrugeren med gode øloplevelser,” udtaler Steen Jespersen, adm. direktør for Svaneke Bryghus.
Vækst på 7 procent
Svaneke Bryghus leverer et årsregnskab på 1,245 mio. kr. efter skat, hvilket er en forbedring på 7 pct. i forhold til sidste års regnskab. Denne vækst skyldes delvist et stigende fokus på caféer, barer og restauranter, hvor Svanekes grønne profil oplever stor efterspørgsel samt bryggeriets kontinuerlige bestræbelser på at tilbyde innovative og kvalitetsprodukter. Svaneke Bryghus’ bestyrelse er tilfredse med det samlede resultat og ser ind i en fremtid i kontant udvikling, som de hele tiden forsøger at være på forkant med.
”Også i 2023 er vores fadølssalg gået frem og vi har fået flere kunder på Bornholm, hvor vi er meget synlige, men også i resten af Danmark, hvor vi også er et velkendt ølbrand”, forklarer Steen Jespersen. ”Selvom vi agerer i et stærkt kompetitivt marked med et stort udvalg af øl, er det min fornemmelse, at mange forbrugere elsker at prøve nye varianter, men de kan også godt lide, noget velkendt. Og her har Svaneke Bryghus med en stærk og velkendt profil gennem mere end 20 år en konkurrencefordel.”
Samlet set løfter Svaneke Bryghus sin omsætning med 6 pct., hvilket er meget tilfredsstillende i en tid hvor specialøls markedet har haft et svært år, da der er mange bryggerier i markedet.
Flere ordrer i bogen
Svaneke Bryghus ser positivt på fremtiden og har allerede flere ordrer i bogen for 2024 sammenlignet med samme tidspunkt sidste år.
Internt i virksomheden arbejder vi hele tiden med at forfine processer og tilgange og optimere, hvor vi kan. Vi ansatte en ny ledende brygmester i 2023, som både laver små forbedringstiltag af øllets kvalitet, men bryggeriet har også nydt godt af at få nye øjne på produktionen. Svanekes sortiment vil som hidtil bestå af et fast sortiment, som hvert år suppleres af nye øl. I år er ingen undtagelser, og Svaneke Bryghus har netop lanceret endnu en ny alkoholfri variant, Don’t Worry Classic, som allerede er i handlen i hele landet samt en mere limited variant, Sunny Island Lager, som markering af bryggeriets åbningsdag d. 20. april 2000.