Mad og sociale pauser styrker arbejdsglæde og inklusion hos virksomheder. Det bliver tydeligt i en ny global undersøgelse, The Power of Socialisation, baseret på over 30.000 svar fra medarbejdere i 21 lande, som kortlægger, hvor stor betydning socialisering og fællesskab har for trivsel på arbejdspladsen. I Danmark deltog 2000 respondenter.
Undersøgelsen, som er gennemført af Compass Group i samarbejde med Mintel, er blandt de største udkomne studier, som giver indblik i medarbejderes adfærd, holdninger og forventninger til fremtidens arbejdspladser, herunder madtilbud – og peger på, hvordan kantinen kan spille en central rolle i at skabe en inkluderende og social arbejdsplads.
Det nye studie understreger, at relationer og social interaktion er essentielle for medarbejdernes trivsel. Undersøgelsen viser, at hele 71 pct. af de adspurgte anser det som vigtigt, at sociale områder, som kantiner, er steder, de har lyst til at bruge tid i.
Faktisk siger hele 69 pct af de adspurgte, at de prøver at catche op med kollegaer over mad og drikke på arbejdspladsen. For Danmark er tallet endnu højere med 75 pct.
Sociale relationer er afgørende for trivsel
Et andet markant resultat fra undersøgelsen er, at hos arbejdspladser med kantine- eller madfaciliteter har 74 pct. af medarbejderne ugentlig frokost med sine kollegaer, sammenlignet med arbejdspladser uden disse faciliteter, hvor tallet falder til 48 pct..
Det tal er interessant, da hele 67 pct. af de adspurgte i undersøgelsen, som er sociale med sine kolleger, fortæller, at de er glade for at gå på arbejde. Hvorimod kun 42 pct. af dem, som ikke er sociale, er glade for sit job. Det giver derfor kantinen en helt central rolle for medarbejdernes arbejdsglæde og trivsel.
”Når vi taler med vores kunder, ved vi, at en investering i en kantineløsning ofte handler om mere end blot madtilbuddet. Det handler om at skabe et samlingspunkt og være med til at fremme sociale relationer og skabe et miljø, hvor medarbejdere kan mødes i et fællesskab over et godt måltid. Som undersøgelsen også viser, kan en indbydende kantine faktisk være en væsentlig faktor for medarbejdernes trivsel.
Derfor er en kantineløsning meget mere end et måltid, men hvordan det bedst udformes, kan være forskelligt fra kunde til kunde. Og derfor udarbejder vi altid kantineløsninger, der tager udgangspunkt i den enkelte kundes behov, så vi skaber den størst mulige værdi,” siger Anne Søgaard Hvidt, som er Head of Business Excellence & Solutions hos Compass Group Danmark.
Både planlagte og spontane pauser er vigtige
51 pct. af de danske respondenter fortæller også, at det sted, de tager deres uformelle pauser for at socialisere med sine kollegaer, er ved mad- og drikkefaciliteter så som kantineområder.
Hele 57 pct. af de danske respondenter i undersøgelsen svarer, at den type events, som booster arbejdsglæden mest, er events med mad og drikke som omdrejningspunktet.
Det er her, kantinen kan spille en nøglerolle ved at tilbyde en ramme, hvor både de spontane og de planlagte pauser kan udfolde sig. Det kan være i form af en inspirerende frokostmenu eller små overraskelser i form af særlige temadage og arrangementer.
Det står klart, at kantiner og sociale områder kan spille en afgørende rolle for medarbejdernes trivsel og arbejdsglæde. Ved at skabe rammer for, at medarbejderne kan mødes, dele måltider og styrke relationerne på arbejdspladsen, kan virksomheder opbygge en stærkere fællesskabsfølelse – og i sidste ende skabe en mere attraktiv og inkluderende arbejdsplads.