En ny handelsaftale mellem EU-Kommissionen og Japan betyder, at parterne anerkender hinandens økologistandarder for en række produkter. Det betyder, at eksempelvis danske økologiske mejeriprodukter snart kan markedsføres som økologiske i Japan.

25 millioner forbrugere på det japanske marked vil snart kunne købe økologisk dansk oksekød stegt i dansk økologisk smør serveret med et køligt glas økologisk danskbrygget øl.
Det sker, efter at EU-Kommissionen og Japan har sat underskrift på en aftale, der betyder, at begge markeder anerkender hinandens økologistandarder inden for en række animalske produkter og alkoholiske drikke.
”Japan er et stort marked med stor købekraft, som efterspørger høj kvalitet. Derfor er denne aftale vigtig. Aftalen er med til at sikre, at danske virksomheder kan sælge deres varer som økologiske i Japan, og dermed kan danske virksomheder få en højere pris for deres varer. Jeg deltager selv i et eksportfremstød til Japan senere i denne måned, hvor jeg sammen med en stor gruppe virksomheder vil sætte fokus på både fødevarer af høj kvalitet og grøn omstilling af landbrugsproduktionen,” siger minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V).
Siden 2013 har en EU-handelsaftale sikret, at vegetabilske fødevarer som frugt og grønt fra Danmark har kunnet markedsføres som økologiske i Japan – og vice versa. Efter flere års forhandlinger har de danske myndigheder bidraget til, at handelsaftalen nu er blevet udvidet, så den også omfatter animalske-, mejeri- og alkoholiske produkter.
Med aftalen, der forventes at træde i kraft i maj 2025, får danske forbrugere også mulighed for at finde flere økologiske produkter fra Japan på de danske supermarkedshylder. Aftalen gælder nemlig begge veje.
Fakta
- Den danske fødevareklynge satte rekord i 2024, da eksporteren endte på 203,2 mia. kr.
- Japan er den danske fødevareklynges 12. største marked.
- I 2024 eksporterede den danske fødevareklynge for knap 4 mia. kr. til det japanske marked.