Aldi supermarkedskæden lukker som bekendt i Danmark. I dag har både Netto og Lidl meldt ud, at de overtager butikker fra den tyske kæde. Netto overtager således 21 butikker, mens Lidl overtager 4.

Med overtagelsen nærmer Netto sig nu 550 butikker i Danmark. De nye butikker og placeringer ligger fordelt over hele Danmark fra Rødby i syd til Skive i nord, og fra Esbjerg i vest til Kastrup i øst.
Planen for de Netto overtagede Aldi-butikker er, at de bliver omdannet til Netto’s nyeste butikskoncept kaldet ’Netto 3.0’, fortæller direktør i Netto Braw Bakir:
”Vi ser frem til at nå ud til endnu flere kunder og fortsætte den vækst, vi har set i de forgangne år. Det gælder ikke mindst i bydele i f.eks. Aarhus og Esbjerg, hvor vi ikke er i dag, men nu rykker ind med markedets stærkeste discounttilbud”, siger Braw Bakir.
Når den sidste Aldi lukker, forlader den tyskejede kæde helt Danmark. Handlen er betinget af konkurrencemyndighedernes godkendelse, inden Netto formelt kan overtage de 11 eksisterende butikker og 10 projekter, der enten er i gang eller vil blive realiseret. Ombygningerne begynder så snart handlen er godkendt og vil derefter ske løbende. Det samme gælder arbejdet med de projekter, som bliver overtaget fra Aldi, fortæller Braw Bakir.
Lidl vokser også
Også Lidl ekspanderer med overtagelsen af fire Aldi-butikker. Med overtagelsen kommer Lidl et solidt skridt nærmere målet om 200 butikker i Danmark.
”Vi glæder os til at byde butikker og medarbejdere fra Aldi velkommen i Team Lidl. Sammen med de allerede planlagte åbninger i 2023 samt vores egne byggeprojekter, hvor vi har et tocifret antal projekter i støbeskeen, som vi realiserer, så snart byggepriserne kommer ned i et fornuftigt leje, ser vi ind i en betragtelig udvidelse af vores butiksnet i Danmark,” siger adm. direktør i Lidl, Jens Stratmann, og fortsætter:
”I en tid med mange forandringer i vores branche er det vigtigt, at vi fortsat holder fokus på vores strategi og gør det, vi er bedst til: nemlig at levere den bedste kvalitet til den bedste pris. Vi udvikler hele tiden vores position i Danmark, og vi styrker hele tiden vores tilstedeværelse i Danmark, hvilket overtagelsen af de fire butikker er et udtryk for.”