Tankstationer og supermarkeder bugner af drikke med såkaldt sundhedsfremmende egenskaber, og derudover propper vi danskere os med alt lige fra slik til kaffe og energibarer for at øge vores produktivitet. Faktum er blot, at ingen af produkterne reelt gør noget godt for kroppen og primært får blodsukkeret og koncentrationsevnen til at opføre sig som en yoyo. Det har århusianske Clutch Nutrition sat sig for at ændre med en nyudviklet plantebaseret drik, som virksomheden betegner som intet mindre end verdens sundeste. Det fik Christian Arnstedt og Jacob Risgaard fra Løvens Hule til at investere 800.000 kroner i det, der gerne skal blive til verdens førende funktionelle drik.
Jacob Risgaard, Rune Rønhave Laursen, Martin Kilic og Christian Arnstedt skal efter investeringen i Løvens Hule nu i gang med at bygge videre på Clutch Nutritions nationale og internationale væksteventyr.
En dansk læge, molekylærbiolog og ernæringsekspert har brugt tre år på at udvikle Clutch Nutritions funktionelle drik Clutch Mindset, der ikke har ét eneste usundt indholdsstof i sig. Clutch Mindset bygger i stedet på sunde ingredienser som salvie, grøn havre og grøn te uden koffein, og derudover kommer drikkens gode kalorier fra det sunde og langsomt optagelige kulhydrat Palatinose samt kostfibre fra bælgfrugt. Tilsammen er indholdet af Clutch Mindset med til at stabilisere blodsukkeret, sikre forbedret produktivitet over flere timer, øge koncentrationsevnen og mindske stress i kroppen, bl.a. fordi man netop undgår de hurtige stigninger og fald i blodsukkeret, som de fleste kender fra klassiske energidrikke.
Clutch Nutrition har allerede vundet flere internationale priser for deres opfindelse og sælger i dag sine produkter til godt 600 butikker og en lang række private virksomheder, konsulenthuse, lægepraksisser, m.v. Investeringen i Løvens Hule, hvor Christian Arnstedt købte 15 procent af virksomheden for 600.000 kroner, og Jacob Risgaard fem procent for 200.000 kroner, skal være med til at opretholde både et nationalt og internationalt momentum i den unge virksomhed.
-Vi vil bevise, at det er muligt at skabe en kommerciel succes, hvor man bruger ernæringsmæssige og sundhedsfaglige kompetencer som guide for udviklingen af fremtidens fødevarer, siger co-founder og CMO Martin Kilic, der sammen med det øvrige team og ernæringsekspert Søren Michael Lange har studeret hver enkelt ingrediens i en række kliniske studier, der tilsammen er mundet ud i verdens sundeste drik.
-Vi er født som en health-tech-virksomhed og har haft et meget videnskabeligt afsæt for udviklingen af Clutch Nutrition. Vi er på intet plan gået på kompromis, hverken hvad angår indholdsstoffer eller sundhedsmæssige og forretningsmæssige ambitioner, og det gør, at vi hele tiden har turdet stile efter at blive en stor, international spiller på området for sundhedsfremmende drikke. Både Jacob Risgaard og Christian Arnstedt kommer med en kæmpe portion erfaring, som vi fremover kan udnytte, når vi skal videreudvikle virksomheden og sparke dørene op til eksportmarkederne, kommenterer CEO og medstifter af Clutch Nutrition, molekylærbiolog Rune Rønhave Laursen, der også har sin hustru, læge Janni Møller med i udviklingsteamet.
Tidligere amerikanske studier viser, at 40 procent af befolkningen spiser en eller anden form for kosttilskud for at øge deres mentale og kognitive ydeevne. Derudover er det en stigende tendens, at helt op til 70 procent foretrækker at forebygge en sund krop snarere end behandle, når skavankerne eller den mentale træthed er opstået. Ligeledes arbejder en lang række samfundstendenser for en drik som Clutch Mindset. Fx er der blandt forbrugerne en stærkt øget bevidsthed om sund kost, der ikke blot skal smage godt, men også være renset for kunstige farvestoffer, tilsætningsstoffer og smage. Alt det er Clutch Nutrition nået i mål med i én og samme drik.
-Teamet i Clutch Nutrition har gjort alt rigtigt og er gået videnskabeligt til værks helt ned til mindste detalje. Det bliver virkelig en fornøjelse at være med til at aktivere nogle af de kompetencer, som både Jacob og jeg sidder med i vores bagland, og jeg føler mig overbevist om, at vi her står med grundlaget for en kæmpe international succes i løbet af nogle få år, siger Christian Arnstedt, grundlægger af Blazar Capital, der sammen med Jacob Risgaard og CoolGroup altså nu ejer 20 procent af Clutch Nutrition.