Plantebaserede retter er en voksende del af menukortet hos Ikea Danmark, der hver dag serverer grønne planteburgere, veggie hotdogs og meget mere til sultne kunder. I 2025 skal halvdelen af alle måltider i Ikeas bistroer og restauranter være plantebaserede for at inspirere danskerne til at spise mere klimavenligt.
Når danskere strømmer til Ikea for at handle nyt til boligen, lægger størstedelen af kunderne også vejen forbi restauranten eller bistroen i et af landets fem varehuse.
Her venter fristelser for de fleste, og over de senere år har mange nye plantebaserede retter fundet vej til menukortet for at inspirere kunderne til at prøve alternativer uden kød og med lavere miljøpåvirkning. For eksempel har den ikoniske kødbolle fået sig en plantebaseret tvilling, der har samme smag og det samme saftige bid som sit kødfulde modstykke – dens klimaaftryk er til gengæld kun fire procent af kødbollens.
De flere bæredygtige alternativer som planteburgeren og veggie hotdoggen skal skubbe på udviklingen mod en grønnere, plantebaseret fremtid. Det fortæller Peter Broholm, der er country food range and supply leader hos Ikea Danmark.
– Vi har gennem flere år arbejdet på at sætte lækre, klimavenlige måltider på menuen. For os handler det om at inspirere de mange mennesker til at spise sundere og mere bæredygtigt – i Ikea og derhjemme. Med vores størrelse og udbredelse følger et stort ansvar, og derfor vil vi gerne gøre det grønne valg både nemt, lækkert og tilgængeligt, siger Peter Broholm.
Hædret for at fremme plantebaseret kost
I oktober i år modtog Ikea prisen som Årets PlanteVækst-virksomhed, der uddeles af organisationen Plantevækst. Prisen blev givet på grund af de ambitiøse målsætninger for plantebaseret kost og som en anerkendelse af de velsmagende kvalitetsprodukter i restauranterne.
Artiklen forsætter efter fotoet …
Meget tyder da også på, at kunderne har fået smag for de plantebaserede måltider. I seneste regnskabsår serverede Ikea Danmark 192.855 Veggie hotdogs, svarende til mere end 100 veggie hotdogs dagligt pr. varehus. Siden 2021 er salget steget støt, og andelen af veggiedogs ud af det samlede antal af hotdogs i Ikea Danmark udgjorde sidste år ca. 15 procent. I restauranterne udgjorde plante- og grøntsagsbollerne ca. 20 procent af alle solgte boller i restauranterne.
Ifølge Peter Broholm, der er kokkeuddannet, er opskriften på succes, at der ikke bliver gået på kompromis med gastronomien. Retterne skal være af høj kvalitet og indbydende sammensat.
– Vi er lykkedes med at udvikle plantebaserede alternativer, som selv kødelskerne synes smager godt. For eksempel har vores planteboller samme saftige bid og smag som kødbollerne. Og de koster det samme. Derfor kan alle være med, og det giver flere mod på at forsøge sig med den plantebaserede bøf i burgeren, siger Peter Broholm og pointerer:
– Plantebaseret kost skal være for de mange, ikke de få. Sådan kan vi skabe en grøn bevægelse, som gør en forskel for vores klima og miljø.
Valgfrihed er vigtigt
Siden Ikea introducerede den første plantebaserede ret med grøntsagsboller og ris i 2014, har virksomheden haft fokus på at gøre grønne måltider til en fuldt integreret del af sortiment på linje med kødretterne. For Ikea handler det om at give kunder muligheden for at vælge et miljøvenligt alternativ.
– Vi ønsker ikke at være en løftet pegefinger eller diktere et valg. Tværtimod. Udover at Ikea har ambitioner om at gøre en forskel for miljøet, handler de mange alternativer også om, at vi har mærket en øget efterspørgsel på plantebaseret mad fra vores kunder. Derfor giver vi dem nu flere valgmuligheder, så de kan vælge, hvad de har lyst til, siger Peter Broholm.
Hver anden ret bliver plantebaseret i 2025
Over de kommende år kommer Ikea til at præsentere flere grønne alternativer i restauranten, bistroen og til det Svenske Madmarked, hvor kunder kan købe nemme hverdagsretter med hjem på frost.
Artiklen forsætter efter billedet …
Ifølge Peter Broholm er ambitionerne store, og målsætningen frem mod 2025 er, at 50 procent af alle Ikea-måltider skal være plantebaserede, mens 80 procent kommer til at være uden rødt kød. Derudover erstatter Ikea løbende de animalske ingredienser med de plantebaserede i retterne. For eksempel er briochebollen, mayonnaisen og barbecuesaucen i den traditionelle burger allerede plantebaseret.
Madspildssamarbejde med Too Good To Go
Det er ikke kun ingredienserne, der er med til at gøre madområdet i Ikea mere klimavenligt. I august indgik Ikea i et nyt samarbejde med madspildsvirksomheden Too Good To Go, så varme og kolde retter samt kager, der er i overskud, bliver til lykkeposer, der kan nydes derhjemme.
Siden samarbejdets start i foråret 2022 er 3.035 måltider blevet reddet, og omregnet til CO2 er det 7,6 tons. Det svarer nogenlunde til 33 flyveture fra København til London eller 1,3 millioner opladninger af en iPhone.
Udover samarbejdet med Too Good To Go arbejder Ikea med at minimere madspild på mange andre fronter.
Klimapositiv i 2030
Den grønne omstilling af Ikeas mad- og fødevareforretning er et led i en større transformation af virksomheden. Målet er, at Ikea skal være klimapositiv i 2030.
– I Ikea arbejder vi alle på at indfri det ambitiøse mål for omstillingen af vores forretning, og på madområdet er der fortsat et stort potentiale. Det skal vi forløse med endnu flere grønne alternativer, der bidrager til omstillingen og en grønnere hverdag for rigtig mange mennesker, siger Peter Broholm.