Brødrene bag Danmarks største økologiske ismejeri Hansens etablerer et partnerskab med impact-fonden Den Sociale Kapitalfond. Målet er at vokse både på den økonomiske og sociale bundlinje.

Der er få fødevareproducenter, der går så langt som det danske ismejeri Hansens. Virksomheden drives med stærke idealer om økologi, upcycling, råvarer og ordentlighed.
Nu tager virksomheden et markant skridt mod endnu større fokus på ESG og social impact sideløbende med en sund, økonomisk udvikling. Det melder medejer Anders Eibye Hansen og afslører, at den danske impact-fond Den Sociale Kapitalfond køber 60 pct. af virksomheden i deres Invest II-fond.
Det nye partnerskab skal cementere Hansens position som Danmarks førende økologiske isbrand med kapitalfondens store erfaring med bæredygtig vækst og social impact i ryggen. Sammen vil parterne udvikle virksomheden, styrke Hansens sociale indsats og skabe langsigtet vækst.
“Vi har brugt lang tid på at finde den rette partner, der kan hjælpe os med at løfte Hansens Is til det næste niveau. Den Sociale Kapitalfond er det perfekte match, da de deler vores værdier om social ansvarlighed og ønsker samtidig at bevare vores DNA og tilgang. Med deres erfaring og netværk kan vi professionalisere og skalere vores ESG-arbejde, samtidig med at vi fastholder vores fokus på at give flere mennesker gode isoplevelser,” siger Anders Eibye Hansen, der er medejer af Hansens Is sammen med sin bror Rasmus Eibye.
To bundlinjer skal fremtidssikre Hansens
Den Sociale Kapitalfond var i 2011 den første sociale impact-fond i Danmark, og her har ledende partner Lars Jannick Johansen længe haft et godt blik til den danske isproducent.
“Vi er gået helhjertet ind i det her partnerskab, fordi vi ser et stort potentiale i Hansens – i folkene bag, i historien og i produkterne. Hansens har altid taget ansvar og skal nu vokse på to bundlinjer – både den finansielle og den sociale – og der er et enormt godt match med vores erfaringer og kompetencer,” siger Lars Jannick Johansen, ledende partner i Den Sociale Kapitalfond.
Han fortæller, at der i fællesskab med Hansens er lagt en strategi med fire nøgleområder. Salgsmæssigt skal Hansens Is’ udvide tilstedeværelsen på det danske marked. Derudover vil virksomheden også tage de første skridt mod eksport til nærmarkeder i Norden. På den sociale dagsorden skal virksomheden både styrke eksisterende ESG-indsatser og over tid tage flere unge og voksne på kanten af arbejdsmarkedet ind i virksomheden.
“Vores rolle på ESG-området er at hjælpe med at systematisere og skalere virksomhedens indsats, samtidig med at vi bevarer den kultur og de værdier, der har gjort Hansens til en succes,” siger Lars Jannick Johansen.
Medejerskab til medarbejderne og ny bestyrelse
Ejerskiftet betyder også, at medarbejderne fremover tilbydes at få del i ejerskabet af Hansens efter en model, hvor både Den Sociale Kapitalfond og brødrene Anders og Rasmus Eibye Hansen afgiver en del af deres ejerskab. Samtidig udpeges en ny bestyrelse, hvor tidligere Toms-profil Annemette V. Thomsen bliver bestyrelsesleder, mens Sticks’n’Sushi-stifter Kim Rahbek også bliver en del af bestyrelsen.
Anders Eibye Hansen ser frem til den nye hverdag på mejeriet og har store forventninger til den nye ejerkonstellation og bestyrelse.
“Hansens er nået en størrelse, som kræver mere, end hvad vi selv kan levere. Rasmus og jeg vil gerne blive ved med det, som vi er rigtig gode til. Vi elsker at lave god is, men det er endnu mere meningsfyldt, hvis vi samtidig kan gøre en forskel i verden. Vi tror på, at vi ved at tage dette skridt kan skabe en endnu mere robust og meningsfuld forretning – og samtidig give vores medarbejdere mulighed for et medejerskab på rejsen,” siger Anders Eibye Hansen.
Hansens Is ejerskabet er nu 40 pct. til brødrene Anders og Rasmus Eibye Hansen samt 60 pct. til Den Sociale Kapitalfonds Invest II. Derudover tilbydes medarbejderne fremover at få del i ejerskabet.