Fastelavnsbollen har udviklet sig fra en hyggelig tradition til et nationalt fænomen. Indsigter fra YouGov viser rekordhøj omsætning de senere år og et voksende antal købere, hvilket peger på, at fastelavnsbolle-feberen kun tager til.

Fastelavn er ikke længere kun for børn – de seneste år er danskerne i stigende grad gået all-in på fastelavnsbollerne. Data fra analysevirksomheden YouGov viser, at 2023 satte rekord med en omsætning på fastelavnsboller købt til forbrug i hjemmet på 14,6 millioner kroner skarpt efterfulgt af 2024, hvor omsætningen lød på 14,4 millioner kroner – en stigning på mere end 245 pct. sammenlignet med omsætningen i 2021 (4.1 millioner kroner).
Og det er ikke kun er omsætningen, der er vokset. Antallet af danskere, der køber fastelavnsboller, er steget fra 130.000 i 2021 til 490.000 i 2024.
“En af årsagerne til den stigende efterspørgsel kan være den voksende kreativitet blandt bagerier og supermarkeder, der har udviklet nye og mere luksuriøse varianter af fastelavnsbollen. Den store popularitet har også medført, at sæsonen for salg er blevet forlænget og allerede nu starter i januar, hvilket gør, at der kan sælges endnu flere fastelavnsboller,” siger Elin Scotford, analytiker hos YouGov.
Fænomenet hører ikke kun til i storbyerne
Indsigterne viser også, at den store fastelavnsbollefest ikke kun hører til i storbyerne, men fylder i hele landet. I bykommunerne er antallet af købere steget fra 222.000 i 2023 til 246.000 i 2024, og i landkommunerne er antallet af købere vokset fra 129.000 i 2023 til 151.000 i 2024.
Også hos bagerkæden Lagkagehuset, som har bagerier i store dele af Danmark, mærker de danskernes sult efter fastelavnsboller:
”At danskernes appetit på fastelavnsboller har været stødt stigende gennem de seneste år, er bestemt noget, vi kan nikke genkendende til. Hos Lagkagehuset oplever vi, at den store hype omkring fastelavnsboller er med til at øge frekvensen på tværs af Danmark, bl.a. fordi sæsonen er blevet længere, og hvor man måske tidligere fik en enkelt fastelavnsbolle i fastelavnsweekenden, er det blevet en tradition, at man i dag skal prøve en masse forskellige varianter og starter tidligere,” fortæller Lisa Rossen, direktør for Lagkagehuset Danmark.
Og på trods af mange nye smagsvarianter er det en klassiker, der hitter hos Lagkagehusets gæster:
”Især vores Gammeldags fastelavnsbolle hitter i år, og er den mest populære i hele landet. Kigger vi på flødevarianterne, er Vanilje den mest populære. Den plejer at kæmpe om førstepladsen med Hindbær & Sarah Bernhardt, men i år er det altså Vanilje, der løber med sejren,” afslutter Lisa Rossen.
Med en fortsat høj efterspørgsel og flere innovative varianter på markedet, tyder meget på, at fastelavnsbollens popularitet kun vil fortsætte med at vokse i de kommende år.