Vinhuset.dk, der i januar fik de tre løver Morten Larsen, Anne Stampe og Nikolaj Nyholm med i ejerkredsen, sætter kursen mod et ellers historisk set uindtageligt marked, nemlig Sverige. Hidtil har det været umuligt for danske e-handelshuse at sælge vin over nettet til de vintørstende svenskere, men en højesteretsdom i Sverige fastslog sidste år, at Systembolaget ikke længere må opretholde sit monopol på salg af alkohol. Derfor kan svenskerne fra i dag sige ”skitbra” og lægge de danske smagekasser i kurven på nettet.
Vinhuset.dk, en af Danmarks hurtigst voksende leverandører af kvalitetsvin, gin og smagekasser, udvider nu sit marked betragteligt. Det sker, når Vinhuset påbegynder salget af vin og især smagekasser til de svenske forbrugere.
Alene i Danmark sælger Vinhuset.dk mere end 600 smagekasser om dagen, og hen over sommeren lagde rosé-tørstende danskere mere end 150.000 flasker rosévin i kurven hos Vinhuset.dk – heraf hele 75.000 flasker rosé, som Vinhuset.dk selv har været med til at sammensætte rent smagsmæssigt. Den voldsomme vækst har givet Vinhuset.dk mod på nye markeder, og derfor sætter de nordjyske vinkonger altså nu kursen mod et nyt væksteventyr i det svenske.
Svensk højesteretsdom
Det svenske marked er i fuld galop, og ifølge Vinhuset.dk konsumerer de svenske forbrugere mere end 300 millioner flasker vin om året. Hidtil har Systembolaget haft monopol på salg af vin på det svenske marked, og fænomener som tilbuds- og smagekasser har ikke været tilladt, fordi myndighederne mente, at det stimulerede forbrugerne til et øget forbrug af alkohol. En svensk højesteretsdom fastslog dog sidste sommer, at det nu er tilladt for danske e-handelsvirksomheder som fx Vinuset.dk at sælge direkte til Sverige – under forudsætning af, at der naturligvis betales svensk moms og afgift.
Ifølge Regin Bjerregaard Iversen, medejer af Vinhuset.dk, udgør det svenske marked derfor en naturlig udvikling for virksomheden:
“De vine, vi fører, har vi eneret på, og hele konceptet med smagekasser er nyt i Sverige, fordi myndighederne tidligere ikke har tilladt det. Den svenske befolkning er dobbelt så stor som her i Danmark, men hvor der herhjemme sælges knap 120.000 flasker vin online om dagen, ligger det tilsvarende tal i Sverige på blot 50.000. Derfor er det et marked med uanede muligheder, og nu er vi blandt de første til at introducere smagekasser for svenskerne, hvilket vi naturligvis har enormt store forventninger til,” siger Regin Bjerregaard Iversen.
Fuld gang med bemandingen
Vinhuset.dk er i fuld gang med at bemande virksomheden med svensk kundeservice og en country manager, og alt det juridiske er på plads til åbningssalget i dag. I første omgang indtræder Anna Knutsson som interim country manager, indtil den permanente landechef er på plads omkring 1. november. De svenske forbrugere kan i lighed med de danske helt frit sende varer retur, ligesom der er smags- og tilfredshedsgaranti – også selvom eksempelvis en kasse er brudt, og man ikke ønsker at drikke de resterende fem flasker.
Vinhuset.dk omsatte i senest offentliggjorte årsregnskab for godt 32 millioner kroner, mens man i indeværende regnskabsår sigter mod en omsætning på lige omkring 75 millioner kroner. Det svarer til en vækst på 134 procent.