En uge om året strømmer næsten 100.000 mennesker til over 250 nye og gamle restauranter i mere end 45 byer over hele Danmark. Den årlige restaurantfestival Dining Week fortsætter med at vokse hvert år, og snart er det tid til at byde indenfor igen til en festival, der sammen med restauratørerne har påvirket måden, danskerne går ud og spiser på.
For 13. år i træk inviterer nogle af Danmarks bedste restauranter indenfor til en festlig uge, hvor gastronomien er i højsædet. Siden 2011 har Dining Week således været afholdt i uge 7 for at bringe os til bords for at udvide vores smagshorisont og få nye kulinariske oplevelser samt for at opleve, hvad den danske restaurationsbranche har at byde på.
Dining Week har spillet en stor rolle i at ændre, måden hvorpå danskerne går ud og spiser på. Det gælder både i forhold til, hvordan vi som foodies udforsker madscenen og dyrker gastronomien samt hvordan restauranterne tænker råvarer og menusammensætninger ind i en ny festivalkontekst. For selv om vinterferien er blevet en af årets travleste uger for restauratører, har det ikke altid været sådan.
Dining Week blev skabt af en blødende restaurationsbranche
Vi skal helt tilbage til finanskrisen i 2008 for at forstå, hvordan Nordens største restaurantfestival blev til. En dårlig økonomi kombineret med en vinterferie, der trak folk ud af byerne, betød, at uge 7 var berygtet for at være den absolut mest stille uge på året. Bjørn Beyer, manden bag både Dining Week, Madbillet og Copenhagen Food, ønskede at revitalisere branchen og give restauranterne mulighed for at tiltrække sultne mennesker med mod på at udfordre deres smagsløg.
Bjørn er vokset op i hotel- og restaurationsbranchen, hvor hans far var hoteldirektør for en stor hotelkæde. Hans kærlighed til gastronomi har været med ham, så længe han kan huske, og før han fik ideen til Dining Week, rejste Bjørn verden rundt for at opleve forskellige madkulturer samt samle inspiration. Det var imidlertid på en rejse til Brasilien, hvor maden og måltidet er en del af et større fællesskab, at ideen om en restaurantfestival blev født.
“Dining Week skal vise, hvor dejligt det er at gå ud og spise sammen og gøre en tradition ud af det. Det sociale aspekt er helt essentielt. Vi har hentet inspiration fra udlandet, hvor fællesspisning er meget mere almindeligt. Dining Week har uden tvivl været med til at skubbe til og ændre vores forhold til måltider ved at tilbyde nye smagskombinationer fra forskellige dele af verden og opfordre folk til at tage deres venner, familie, bekendte og kolleger med ud på restaurant,” siger Bjørn Beyer.
Fra krise til fast tradition for danskerne
Dining Week var et øjeblikkeligt hit tilbage i 2011. Pludselig var vinterferien en legeplads for både restauranterne og de danskere, der var tilbage i København, som ikke var suset sydpå på skiferie til Alperne. Til Dining Week ventede der en lækker 3-retters menu – og senere kom valget mellem både 5 og 10 serveringer – lige uden for døren. – Derudover gav de fordelagtige priser også gæster muligheden for at afprøve nye koncepter og restauranter – og bryde ud af deres sædvanlige restaurantvaner.
I dag er festivalen større end nogensinde, og restauranternes menuer bliver ved med at udvide sig og afprøve grænser. For at imødekomme en stigende tendens og ønske blandt gæsterne kan man også på mange restauranter til Dining Week vælge mellem en klassisk, veganske eller pescetarisk menu.