For blot seks år siden købte færre end 10 procent af danske husholdninger alkoholfri øl. I dag har produktkategorien fået et opsving, og i 2024 købte mere end en fjerdedel af danske husholdninger alkoholfri øl. Det viser en ny undersøgelse foretaget af analysevirksomheden YouGov.

Øl er en stærk del af den danske kultur, og de senere års stigning i salget af alkoholfri øl viser, at det ikke kun er den klassiske alkoholudgave, der er populær blandt danskerne. I 2019 blev der solgt lidt mere end to millioner liter alkoholfri øl fra supermarkeder, dagligvarebutikker og kiosker, og i 2024 er dette tal steget til knap 6,5 millioner liter.
Alle aldersgrupper vælger alkoholfri øl til
Undersøgelsen viser desuden, at de alkoholfri øl har vundet indpas hos mange aldersgrupper. For hos aldersgruppen op til 29 år købte 4,7 procent alkoholfri øl i 2019, hvilket i 2024 steg til 14,9 procent, og hos aldersgruppen 50-70+ år købte cirka 12 procent alkoholfri øl i 2019, mens det tilsvarende tal i 2024 hed 32 procent.
“Jeg tror, en af forklaringen på den hurtige stigning i salget af alkoholfri øl er, at det føles som en forholdsvis ukompliceret ændring for mange forbrugere. Det er ofte samme mærke, samme smag – bare uden alkohol. Man skal ikke tage stilling til noget helt nyt, som man skal med for eksempel køderstatninger, hvor både smag, tekstur og tilberedning kan være anderledes,” siger Elin Scotford, analytiker hos YouGov.
Et mindre fald i salget af øl med alkohol
På trods af, at salget er gået op på alkoholfri øl, virker det ikke til at være en decideret erstatning for øl med alkohol, for her har salget kun oplevet et mindre fald de seneste år, hvor der i 2019 blev solgt knap 225 millioner liter til knap 200 millioner liter i 2024. Dog er andelen af danskere, der køber øl, den samme, hvor tallet de seneste seks år har heddet 99 procent.