Danæg-koncernen leverede et særdeles tilfredsstillende resultat i 2023, som er det bedste i selskabets historie. Det flotte regnskab betyder, at koncernen udlodder 50 mio. kr. til ejerne, hvilket er det største beløb i selskabets historie.
Resultatet er realiseret med en omsætning for året på 2,1 mia. kr., hvilket er en fremgang på 11% i forhold til 2022. Indtjeningen for 2023 lander på 82 mio. kr., hvilket er næsten en seksdobling af sidste års resultat.
Det flotte regnskab er primært skabt af koncernens udenlandske datterselskaber i Sverige og Finland, men også den danske forretning er ved at være tilbage på tidligere indtjeningsniveau efter et udfordrende 2022.
Koncernchef i DANÆG, Jann Dollerup Vig Jensen, siger:
”Det er blandt andet en generel mangel på æg i en lang række markeder, der har givet os fordelagtige markedsvilkår særligt i vores svenske og finske datterselskaber, som vi har været dygtige til at håndtere. Derfor er jeg også meget tilfreds med, at vi kan udlodde 50 mio. kr. til vores ejere, som er helt afgørende for, at vi hver dag kan levere kvalitetsprodukter med en høj fødevaresikkerhed til vores kunder. Jeg er stolt af vores årsregnskab for 2023, som hele koncernen har bidraget positivt til.”
De fleste af koncernens markeder har generelt været påvirket af mangel på æg, som skyldes tilfælde af fugleinfluenza i Nordamerika, Asien og Europa. Samtidig har der i 2023 været et omfattende salmonellaudbrud i Sverige. Dermed har der været et underskud af æg på verdensmarkedet, hvilket har muliggjort en højere afregning til DANÆG-koncernens ægproducenter.
”2023 var præget af høj volatilitet og markedsmæssige forandringer. Æg er en vigtig vare for detailkæderne, og vi oplever stigende efterspørgsel efter både flere og større kampagner hos vores kunder. Det betyder, at vi som virksomhed hele tiden skal være forandringsvillige og omstillingsparate, så vi er klar til at håndtere konkrete markedsønsker. I den forbindelse vil jeg gerne fremhæve vores dygtige kollegaer på tværs af koncernen for at udvise stort engagement og en enorm vilje til, at vi lykkes. Det har stor betydning for koncernen, ejerne og vores mange loyale kunder,” siger Jann Dollerup Vig Jensen.
Fokus på konkrete klimamål
I foråret 2023 tilsluttede DANÆG-koncernen sig Science Based Targets initiative (SBTi), som er et partnerskab mellem FN’s Global Compact, Carbon Disclosure Project, Verdensnaturfonden (WWF) og World Resources Institute. SBTi hjælper virksomheder med at sætte og validere konkrete og videnskabeligt funderede mål for reduktion af CO2-udledning, og det arbejde er DANÆG-koncernen allerede godt i gang med. Inden 2025 skal koncernen opsætte konkrete mål, som vil blive valideret af SBTi, for at sikre, at de stemmer overens med Paris-aftalen og den seneste klimavidenskab.
”Allerede nu arbejder vi målrettet på at reducere klimaaftrykket for vores produkter. Det er vores klare forventning, at CO2-udledningerne i både Scope 1, 2 og 3 vil blive reduceret år for år grundet energi- og produktionsoptimeringer samt udviklingen af mere klimaeffektive foderkoncepter,” siger Jann Dollerup Vig Jensen, og fortsætter:
”Det er uomtvisteligt, at bæredygtighed og social ansvarlighed fylder mere og mere i både forbrugernes og detailhandlens bevidsthed. Det leverer vi på, og vi ser også nye kommercielle muligheder i at udvikle os på både hjemme- og eksportmarkeder.
Forventninger til 2024
I begyndelsen af året forventes markedet fortsat at være meget volatilt grundet fugleinfluenza og en generel mangel på æg. DANÆG forventer dog en genopbygning og normalisering af markedet i løbet af året, hvor der fortsat vil være stort fokus på at effektivisere i alle selskaber for at sikre den fortsatte konkurrencedygtighed.