Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til professionelle køkkener, lancerer et stort CSR-magasin med titlen ’Sammen tager vi ansvar’. Magasinet indeholder en række konkrete eksempler på, hvordan virksomheden arbejder med f.eks. madspildsreduktion, energiforbedringer og kulinarisk uddannelse af kunder i den ansvarlige menu.
’Sammen tager vi ansvar – udforsk vores CSR-indsatser’ er titlen på et nyt 52-siders magasin fra Dagrofa Foodservice Magasinet indeholder eksempler på, hvordan fødevaregrossisten over en bred kam arbejder målrettet med bl.a. den grønne omstilling og at tage et større socialt ansvar.
Niels Miles Frandsen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice, er rigtig glad for, at virksomheden nu for første gang har fået skabt en samlet fortælling om de mange forskellige tiltag:
“Vi skal som en professionel fødevarepartner bidrage til det samfund, som vi er en del af, og det gør vi bl.a. ved at tage ansvar for at udvikle den danske madscene. Vores CSR-indsats består af initiativer, som går på tværs af hele Dagrofa Foodservice. Nogle af tiltagene er meget kundevendte, som når vi f.eks. afholder masterclasses for vores kunders kokke med fokus den ansvarlige menu. Andre initiativer tager udgangspunkt i vores egen drift, hvor vi bl.a. arbejder målrettet for at mindske madspild og reducere brændstofforbruget,” siger Niels Miles Frandsen og fortsætter:
“Selvom vi arbejder langt mere systematisk med CSR-området end tidligere, så er vi på ingen måde i mål, men med udgivelsen af ’Sammen tager vi ansvar’ får vi tydeliggjort overfor os selv og vores omverden, at vi gør en forskel. Det er heller ingen hemmelighed, at flere og flere kunder i foodservicemarkedet stiller krav om, at vi som leverandør er både gennemsigtige og ikke mindst ambitiøse i forhold til den grønne omstilling. Det er et meget rimeligt kundekrav, som kun kommer til at vokse i styrke, og det skal vi forsøge at være på forkant med.”
Konkrete cases
’Sammen tager vi ansvar’-magasinet indeholder bl.a. konkrete cases inden for en række temaer.
Det gælder blandt andet workshops og masterclasses ift. sammensætningen af en ansvarlig og klimabevidst menu og om optimering af distribution/ruteplanlægning for at sænke brændstofforbruget og dermed CO2-udledningerne.
Andre cases omhandler Installation af nye overskudsvarmeanlæg i Cash & Carry-butikkerne for at mindske energiforbruget samt om en mere intens kamp mod madspild i både Cash & Carry-butikkerne og på logistikterminalerne
Dagrofa Foodservice er en del af Dagrofa-koncernen, og derfor er rygraden i de forskellige tiltag og indsatser koncernens CSR-strategi, der hedder ’Vi hjælper globalt ved at styrke lokalt’. Strategien løber til og med 2024, og disse tre fokusområder er prioriteret ’Klima og bæredygtig energi’, ’Folkesundhed og ansvarligt forbrug’ og ’Bæredygtig udvikling lokalt’.