Dagrofa solgte markant flere danske varer i 2024 sammenlignet med tidligere. Godt hjulpet på vej af MENYs Danske Madskatte, der oplevede en vækst på næsten 20 procent. Også stor vækst til alkoholfri øl og vin og til økologi.
Forbrugerne var glade for danske produkter i Dagrofas kæder i 2024.
Fødevarekoncernen med kæderne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb oplevede stor vækst i salget af danske varer, men også af økologi. Salget af convenience-produkter, altså nem mad, voksede også med omtrent 8 procent.
Koncernens tal viser således her på bagsiden af jul og nytår et øget salg af de danske varer på næsten 20 procent i 2024 i forhold til året før.
”Med vores fokus på danske varer, på nem mad og på økologi, er vi selvfølgelig rigtigt glade for, at kunderne har taget godt imod vores ideer,” siger Jesper Bjerring, kategoridirektør i Dagrofa.
Ambition om styrket salg af blandt andet danske varer
Med årsskiftet trådte Dagrofa ind i en ny strategiperiode, hvor ambitionen er at styrke salget af danske varer, af økologi og bestemt også på salg af nem mad, eftersom danskerne bruger mindre og mindre tid på selv at lave mad. Derfor giver det mening, at særligt salget af danske varer stak helt af i 2024.
”Vi er lige trådt ind i vores nye strategiperiode med den plan, vi kalder Gro’27, og disse ting er også en del af vores fremtidige strategi, så vi vil holde snuden i sporet og gå offensivt til værks,” siger Jesper Bjerring.
”MENY har kørt et helt år med Danske Madskatte, der er vokset til omtrent 700 produkter fra 50 leverandører. Samtidig har SPAR med sin nye strategi også sat fokus på danske varer til lave priser. Derfor har vi gjort mere ud af disse varer og præsenteret dem flot. Kunderne har taget godt imod fortællingen om de danske varer, som er produceret med passion, historie og innovation for øje,” fortsætter kategoridirektøren, der forventer yderligere vækst på området i år.
Alkoholfri vækst
Kunderne i SPAR og især i MENY fortsætter med at lægge alkoholfri drikkevarer i kurven. Dagrofas salg af alkoholfri øl og vin steg i 2024 med næsten 13 procent. Væksten kommer oveni en meget stor vækst på næsten 40 procent på alkoholfri øl i 2023.
”Markedet for gode drikkevarer uden alkohol fortsætter med at vokse, og vi er ret godt tilfredse med, at vi står i absolut forreste linje med vores udvalg,” siger Jesper Bjerring.
Også i Dagrofa Foodservice oplever koncernen stor afsætning på de danske varer, der rummer en god fortælling om produktet og dets tilblivelse.