Nethandlen med fødevarer er midt i endnu et tigerspring. Det begyndte allerede før regeringens pressemøder om nye coronarestriktioner og sætter nu pres på emballageløsningerne
Den vilde vækst i nethandlen bliver stadig skubbet frem af coronapandemien og dens medfølgende restriktioner for fysiske butikker. Nu er danskerne i gang med at omstille sig endnu mere til at handle dagligvarer online, og det giver øget fokus på holdbare emballageløsninger.
– Selvom vi kommer fra et meget højt niveau, ser vi et boom lige nu. Så vi gearer op, fordi vi forventer et endnu kraftigere ryk i netsalget, i takt med at danskerne skal vænne sig til at handle med mundbind på, siger Anders Elong, driftschef hos Coop.dk Mad.
Coop.dk Mad har siden starten i 2012 afprøvet flere forskellige emballage-løsninger og er hele tiden på udkig efter optimering. Indtil nu er Anders Elong ikke i tvivl om, at han satser på EPS-emballage fra Sundolitt.
– Vores leverancer kan være på vej i mere end 20 timer, og mange varer skal holdes på 2 grader hele vejen ud til kunden. Der er emballagen fra Sundolitt den billigste investering i en holdbar kølekæde, siger han.
Sælger mere emballage end i foråret
Coop.dk Mad er en af mange store aktører, som får specialdesignet EPS-emballage fra isoleringsproducenten Sundolitt. Materialet EPS består af 98 procent luft indkapslet i 2 procent genanvendeligt plast. Derfor er det både let at bære på og meget effektivt til at sikre kølekæden. Sundolitt har forberedt sig på en bølge to af coronapandemien ved at opbygge et lager af den populære fødevareemballage, og det gavner nu kunderne.
– Salget af især måltidskasser stikker helt af nu. Vi ser en vækst på over 80 procent til nethandlen i forhold til oktober 2019. Jeg vil mene, at enkelte aktører ser en endnu større vækst, end vores tal viser, fordi de er blevet bedre til at genbruge kasserne flere gange, siger Anders Blåholm, salgschef hos Sundolitt.
Selvom EPS-emballagen genbruges direkte hos de fleste førende netbutikker, er der stadig enkelte netbutikker, der ikke tilbyder at tage emballagen retur fra kunderne. I de tilfælde er det vigtigt for forbrugerne at vide, at EPS er 100 procent genanvendeligt materiale, som ikke skal til småt brændbart.
– EPS-emballage kan indgå direkte i produktionen af ny emballage. Når forbrugerne sorterer det som EPS, er de med til at spare på ressourcerne til vores alles bedste, siger han.
Knap 40 procent af danskerne bor i kommuner, hvor de kan komme til at sortere EPS korrekt. Det skal ske i containere mærket EPS eller “flamingo”. EPS sparer mere energi, end det kræver at producere.
Artiklen er fra LevnedsmiddelBladet nr. 8, der netop er udkommet. Her tager vi blandt andet fat på, hvad Corona har haft af betydning for detailhandlen og fødevareemballage generelt.