Dragsbæks pastafabrik i Skovlund ved Varde – kendt som Pastella – laver frisk pasta til supermarkederne. Under Corona er de italienske pastamaskiner kommet på overarbejde. Det har været nødvendigt at ansætte flere medarbejdere og indføre treholdsskift. Produktionen er øget med 20 pct. i forhold til samme tidspunkt sidste år.
Virksomheden er et godt eksempel på en udvikling, som har været undervejs, men nu står lysende klart i Corona-tiden: Forbrugerne vil vide, hvad de spiser, og hvor maden kommer fra. Det handler om gennemsigtighed. Resultatet er, at lokale danske fødevarer som Pastella har fået ekstra vind i sejlene.
Derfor hilser Christian Munk – øverste chef for Dragsbæk Gruppen, som foruden Pastella omfatter Dragsbæk i Thisted, Naturli’ fra Vejen og Ice Bakers fra Thisted – et nyt initiativ mere end velkomment. Det handler om, at dagligvarehandlen – Rema 1000 og Lidl har meldt ud – vil mærke private label produkter med producenten.
– Forbrugerne vil have gennemsigtighed med hensyn til, hvad de spiser. Corona har mindet forbrugerne om, hvor sårbare vi er. Derfor bliver lokale og gennemskuelige fødevarer ekstra vigtige i en global verden, hvor det nemt bliver svært at gennemskue, hvad vi egentlig får på tallerkenen, og hvem der står bag. En udvikling, som er naturlig og sund, siger Christian Munk, som har produktionssteder spredt ud over Jylland. Dansk produktion ligger dybt i Dragsbæk Gruppens DNA. Eksempelvis har Dragsbæk i Thisted produceret fødevarer gennem 100 år.
Ja tak til synlighed
Han ser det som en vigtig udvikling, at det bliver synligt for forbrugerne, hvilken producent, der har lavet en private label fødevare. Det vil presse de fødevarer ud af butikkerne, som forbrugerne ikke har tillid til.
– Vi ser det som yderst positivt, at forbrugerne kan se hele vejen fra køledisken og hen til producenten. Dybest set fra jord til bord. Det er et forbrugerønske, som kun vil blive forstærket i fremtiden. Derfor har vi i de senere år selv været i en omstilling. Tidligere fik vi produceret en del af vores produkter hos dygtige underleverandører. Vi ser ind i en fremtid, hvor vi stort set hjemmeproducerer alt. Det er et vigtigt signal til forbrugerne – og et ekstra kvalitetsstempel, siger Christian Munk.
Han ser ikke alene fødevarernes oprindelsesland og gennemsigtighed som vigtigt for de danske forbrugerne. Dansk producerede fødevarer er og bliver et stort kvalitetsstempel på eksportmarkederne. Det oplever Dragsbæk Gruppen, som i dag er på 17 eksportmarkeder.