Tomater og de fleste andre former for konserves skal ikke længere være emballeret i metal-dåser i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma. Som led i Coops nye emballagestrategi skifter Coop dåserne i sine egne varemærker, Änglamark og Coop, ud med såkaldte bricks, der primært består af papirfibre.
De første varer er allerede i butikkerne nu. Og i løbet af de kommende 12 måneder vil de fleste emballager være skiftet ud til de nye bæredygtige udgaver.
– Med et årligt salg på mere end 12 millioner dåser, vil det formentlig være det emballage-skifte i dansk dagligvarehandel, der har størst betydning for miljøet i mange år, mener CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese, der som den store miljømæssige fordel fremhæver, at man skifter fossile materialer, der ikke er fornybare, ud med fibre, der let fornys.
Bedre som transportemballage
Dertil kommer, at der betydelige klimamæssige besparelser, når varerne skal distribueres fra emballageproducent til fødevareproducent, fra producent til lagre, og fra lagre til butikker. For den firkantede form gør, at de kan pakkes langt mere effektivt, og man transporterer mindre ”luft” mellem varerne. Endelig er varerne også lettere, som igen er til fordel for klimaet.
– Yderligere bliver produkterne også lettere for forbrugerne, når de skal bære varerne hjem fra butikken, påpeger Signe D. Frese, der også fremhæver den skadelig kemi, der er ved dåserne, hvor lakken i dåserne kan indeholde bisphenoler, der er mistænkt for at være hormonforstyrrende og kræftfremkaldende.
Den eneste ulempe ved bricks er, at de trods et stort potentiale, i øjeblikket ikke bliver genanvendt alle steder i Danmark. Coop ønsker, at det kommer til at ske, som det allerede gør i vores nabolande, f.eks. Sverige og Tyskland.