De næste to år er det fortsat Dagrofa Foodservice, der skal levere fødevarer til de over 300 kantiner og restauranter, som Compass Group driver i Danmark. Den nye samarbejdsaftale fokuserer særligt på at understøtte den grønne omstilling, som Compass Group er i fuld gang med.
![](https://www.fodevarefokus.dk/wp-content/uploads/sites/4/compas-group-og-Dagrofa.jpg)
Godt 100.000 mennesker spiser dagligt et måltid mad i en af Compass Groups kantiner og restauranter i Danmark. Siden 2009 har det været grossistvirksomheden Dagrofa Foodservice, som har leveret fødevarerne til kantinerne
Nu er parterne blevet enige om at fortsætte det tætte partnerskab med en to-årig samarbejdsaftale, som repræsenterer en årlig værdi på et trecifret millionbeløb.
”Vi har haft et tæt og godt samarbejde i mange år, og det har været helt naturligt at forlænge aftalen med Dagrofa Foodservice, så vi kan bygge videre på indsatsen med at fremme den grønne omstilling. Partnerskabet med vores kunder er helt essentielt for os, og vi vil gerne understøtte deres bæredygtighedsrejse. Dagrofas brede og dybe sortiment giver os mulighed for at tilbyde vores kunder skræddersyede løsninger indenfor den bæredygtighedsprofil på fødevarer, som de ønsker – både i hverdagen men også når de har mere specielle behov og ønsker,” siger Anne Ruberg, indkøbsdirektør i Compass Group Danmark.
Hun uddyber:
”Den primære årsag til, at vi igen har valgt Dagrofa Foodservice som leverandør er derfor, at vi har stor tiltro til, at de bliver ved med at understøtte vores bæredygtighedsindsats. Bare i løbet af det seneste år har vi sammen fået sat endnu flere danske økologiske produkter på menukortet. Vores kokke får også løbende værdifuld sparring, når kulinariske eksperter fra Dagrofa Foodservice afholder skræddersyede workshops om f.eks. grønne proteiner og det veganske køkken. Med andre ord handler vores samarbejde om meget mere end ’bare’ pris og leveringssikkerhed.”
Grønne dokumentationskrav kræver investeringer i digitalisering og data
Gennem de seneste år har Dagrofa Foodservice sammen med Compass Group arbejdet målrettet med at bakke de grønne initiativer op med data, så bæredygtighedsarbejdet kan dokumenteres i forhold til de mange nye afrapporteringskrav.
Det er en udvikling, som har krævet, at Dagrofa Foodservice har investeret i at blive dygtigere mht. dataindsamling og digitalisering, fortæller Niels Miles Frandsen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice:
“Vi arbejder hele tiden hen mod at blive en mere miljø- og klimabevidst virksomhed. Det gør vi både ved at optimere vores egen drift, men i særdeleshed også ved at bruge mange ressourcer på at hjælpe og rådgive vores kunder med deres omstillingsrejse. Compass Group har i den sammenhæng været gode til at udfordre os, og vores tætte relation har haft stor betydning for, at vi i dag er blevet endnu skarpere ift. vores evne til at dokumentere effekterne af forskellige grønne tiltag.”
Han bliver suppleret af Anne Ruberg:
”Det er helt afgørende, at vores leverandører kan understøtte os med data i vores arbejde med bæredygtighed, så vi kan arbejde målrettet med de rigtige initiativer. Der er ingen tvivl om, at Dagrofa Foodservice over de seneste par år virkelig har investeret på området, og det har haft stor betydning for os og den bæredygtighedsrejse, vi er på sammen med vores kunder, og hvor vi fortsat har høje ambitioner sammen.”