Når Cateringmesse Øst onsdag i næste uge slår dørene op, forventer arrangørerne, at blandt andet convenienceprodukter af høj kvalitet vil fylde meget. For i en tid med udfordringer med arbejdskraft, kan det være nødvendigt med inspiration til lettere arbejdsgange.
Onsdag i næste uge, den 18. september, er det endnu engang tid til af de centrale begivenheder i den danske fødevarebranche. Her går dørene nemlig op til Cateringmesse Øst, hvor køkkenprofessionelle kan mødes med en lang række af leverandører.
Således er Cateringmesse Øst – der er en af i alt fire messer, som AB Catering, BC Catering og Inco i fællesskab afholder hen over året – ifølge arrangør Kim Solberg et vigtigt forum for alle de, der arbejder professionelt med mad.
“Med vores fokus på respekt for mad, mennesker og miljø tilbyder vi et forum, hvor professionelle kan mødes, udveksle ideer og blive inspireret af de nyeste trends og produkter,” siger Kim Solberg, der sammen med sine kollegaer Rune Bach og Frederik Jensen er tovholder på at arrangere messen.
Og netop det at mødes, er helt centralt, fortsætter han.
“Messen er bygget op omkring et klart formål, nemlig at bringe leverandører og fødevareprofessionelle sammen for at fremme dialog og innovation,” siger han.
Inspiration er i centrum
‘Respekt for mad, mennesker og miljø’ er årets tema, og det afspejler sig i udstillingerne og de produkter, der præsenteres. De mange udstillere forventes alle at vise deres nyeste og mest innovative produkter frem.
“Hovedfokus for messen er inspiration. Leverandørerne præsenterer deres nyeste produkter, mens fødevareprofessionelle kan få indsigt i, hvad der er på vej i branchen,” forklarer Kim Solberg.
Et af de store temaer i år, forventer Kim Solbjerg, er den grønne omstilling, og hvordan man får mere grønt og plantebaseret ind i køkkenerne. Det er en del af supertrend i disse år og er naturligvis ikke til at komme uden om.
“Jeg forventer klart et stort fokus på det her med, at vi skal spise mindre, men bedre kød. Så grønne alternativer får et stort fokus,” siger han.
Convenience: Ikke kun underlødige og billige produkter
Et andet tema, som Kim Solberg forventer, vil være massivt til stede på messen, er convenience – altså produkter og løsninger, der kan øge bekvemmeligheden, men uden nødvendigvis at sænke kvaliteten i køkkenerne. For i en tid, hvor der kan være udfordringer med at tiltrække nok kvalificerede medarbejdere, kan det være nødvendigt at tænke i tidsbesparende retninger ude i køkkenerne, mener Kim Solberg
“Der er jo ingen tvivl om, at vi er mærket af, at der ikke er så mange hænder ude i branchen – altså, at der er personalemangel mange steder. Det vil sige, at rigtigt mange kigger i retning af convenience, men af høj kvalitet. Og det kan man heldigvis sagtens få i dag,” siger han.
Faktisk er convenience et område, der er i rivende udvikling hos de leverandører, der er repræsenteret på messen, forklarer Kim Solberg
“Det fylder rigtigt meget, og det er et område, der har bevæget sig hastigt over de senere år. Convenience-produkter findes af meget, meget høj kvalitet. I dag er convenience ikke blot underlødige produkter eller et billigt alternativ, nærmest tværtimod. Ofte er det et dyrere alternativ, men det kan være en oplagt løsning og et alternativ, som taler ind i kundernes behov.”
Back to basic–messe
Cateringmesse Øst har tidligere eksperimenteret med forskellige formater og lokationer for messen, blandt andet i Cirkusland og på Hotel- og Restaurantskolen. Men efter corona har Kim Solberg og hans kolleger oplevet en trang blandt både udstillere og besøgende til at vende tilbage til det helt klassiske messeformat, hvor møder og dialog er i højsædet. Så ligesom det var tilfældet på forrige messe i 2022, er Cateringmesse Øst i år at finde i Brøndbyhallen i en helt traditionel messeopsætning.
“Det var en stor succes sidste gang, så vi har valgt at holde fast i det format i år. Her regner vi med at kunne præsentere en bred vifte af leverandører,” fortæller Kim Solberg, der håber på, at ligeså mange som sidste år vil finde vej til Brøndby den 18 september.