Carlsberg solgte samlet set færre øl i 2017 end året før, men salget af specialøl steg. Der blev specielt langet flere øl af mærkerne Grimbergen og 1664 over disken. Her steg salget med henholdsvis 15 og 46 procent.
Specielt i Schweiz var der fart på serveringen af specialøl.
– Vores kerne mainstreamøl, Feldschlösschen, leverede gode resultater, og vi voksede vores mikrobryggeri- og special samt alkoholfri øl godt foran markedet, hvilket resulterede i et positivt prismix, skriver Carlsberg i regnskabet, der blev offentliggjort onsdag.
Faldet i det samlede ølsalg skyldes primært ændrede markedsvilkår i Rusland, hvor Carlsberg er markedsleder med en markedsandel på cirka en tredjedel. Blandt andet er man som følge af ny lovgivning begynde at sælge øl i mindre flasker, og det har påvirket salget negativt.
Salget af øl på det nordiske marked var stort set på linje med året før, men specielt sommeren var udfordrende på grund af dårligt vejr.
I hele Vesteuropa blev der solgt flere alkoholfri øl i 2017 og her kan Carlberg melde om en stigning i salget på 15 procent. En stigning branchens eksperter forventer fortsætter i 2018.