Simple Feast, en af den nordiske fødevarebranches nye og fremadstormende aktører, stiller sig ikke tilfreds med at få en god forretning ud af at udbyde velsmagende produkter. Hos Simple Feast knokler man efter eget udsagn ”for at skabe den mest bæredygtige måltidsløsning i verden”. Intet mindre.
Simple Feast tilbyder forbrugere i Danmark og Sverige måltidskasser med plantebaserede middagsretter, og efter en kapitaltilførsel på 225 mio. kr. i efteråret 2019 er firmaet nu godt i gang med at rykke ind på det amerikanske marked, i første omgang i Californien.
En af de samarbejdspartnere, der hjælper Simple Feast med at indfri det ambitiøse mål om at gøre verden mere bæredygtig, er Nemco. Simple Feast bruger Sealpac A5 traysealer fra Nemco til lukning af deres cellulosebakker ved påsvejsning af topfilm. Det har ikke været let for Simple Feast at finde den rigtige leverandør, for firmaet stiller store krav og går ikke på kompromis.
– Alle pakkematerialer skal være så bæredygtige som overhovedet muligt og indeholder fx ikke fossilt plast, fortæller production manager Simon Stenhøj, der er ansvarlig for kvalitet og fødevaresikkerhed hos Simple Feast.
Svarene fandtes ikke i forvejen
Ifølge Simon Stenhøj har Simple Feast i deres søgen efter leverandører mødt mange lukkede døre.
– Fordi vi er så kompromisløse, er der en kæmpe forskel på os og de traditionelle virksomheder inden for fødevarebranchen. Vi har hørt mange leverandører sige: ”Det dér kan ikke lade sig gøre”, når vi har fremsat vores ønsker. Men den attitude har vi ikke oplevet fra Nemcos side. Nemco er gået til opgaven med krum hals og har fundet en løsning, som opfylder vore ambitioner. De har været med til at finde nogle svar, som ikke umiddelbart fandtes i forvejen. Og de har bidraget efter bedste evne med sparring og rådgivning, siger Simon Stenhøj.
Simple Feast fik installeret Sealpac A5 traysealerne i foråret 2019 og tog dem for alvor i brug efter sommerferien. Inden da var der en indkøringsperiode, hvor Simple Feast trak en del på Nemcos serviceteam.
– Vi har kunnet løse mange ting med videokald, og når det ikke er nok, er Nemco-folkene altid friske på at komme og hjælpe, siger Simon Stenhøj.
Fokus på kunden
Simple Feast blev grundlagt i 2014 af Thomas Ambus og CEO Jakob Jønck, der tidligere har opnået stor succes med de to app’s Endomondo og MyFitnessPal. Simple Feast adskiller sig fra mange andre fødevareproducenter ved primært at holde fokus på kunderne.
– Vi arbejder entydigt for at hjælpe mennesker til at opleve succes. Alt handler om at glæde forbrugeren. Vi gør det mindre komplekst at spise bæredygtige fødevarer af høj kvalitet, og vi tilpasser konstant vores produkter ud fra den feedback, vi får fra forbrugerne, siger Jakob Jønck.
Simple Feast undgår bl.a. kød, plast og flamingokasser, og firmaet bruger udelukkende økologiske råvarer.
Foreløbig leverer Simple Feast i Danmark samt i tre af de største byer i Sverige. Men ambitionerne rækker betydeligt længere.
– Vores forretningsmodel kan fungere i alle store byer i den vestlige verden, siger Jakob Jønck.