Efterspørgslen på laktosefri mejeriprodukter er mere end fordoblet siden efteråret. Derfor satser Arla på de laktosefri produkter i 2014 og 2015, hvor den globale mejerivirksomhed ønsker at øge salget med 70 procent.
– Hos Arla har vi igennem en årrække været i tæt dialog med mange laktoseintolerante forbrugere, og ved, at de i meget høj grad efterspørger variation i sortimentet, sådan at de kan lave mad til sig selv og deres børn på lige vilkår med danskere, der kan bruge mejeriprodukter uden problemer. Som landets største producent af mejeriprodukter kan vi ikke sidde det behov overhørig, siger direktør for Arlas danske marked, Peter Giørtz-Carlsen.
Tal fra Sverige tyder på, at efterspørgslen kan blive ved med at stige. I nabolandet solgte Arla 23.000 ton laktosefri mejeriprodukter i 2013, hvor danskerne kun købte 3.400 ton.
– Vi tror, at der er et stort potentiale for laktosefri produkter i Danmark, og vi satser således på at øge salget markant de næste to år. Arla har arbejdet meget fokuseret på at udvikle og udvide det laktosefri marked i lande som Sverige og England, og vi vil gerne give de danske forbrugere mulighed for at få gavn af det arbejde, fortsætter Peter Giørtz-Carlsen.
Arla har lanceret tre nye laktosefri produkter på gaden; et smørbart blandingsprodukt, en friskost og Apetina salattern. Alle tre produkter kan indledningsvis købes i Rema1000 og bliver derefter udrullet til hele dagligvarehandlen.