En ny analyse fra data- og teknologivirksomheden Experian viser, at de økonomiske træer ikke gror ind i restauranthimlen i øjeblikket. Halvdelen af restauranter og hoteller har underskud.
Restaurationsbranchen var udfordret i corona-perioden, hvor staten ydede lån til restauratører for at holde branchen i gang. Efter alle restriktioner blev ophævet først i 2022, steg omsætningen dog markant, og behovet for oplevelser på for eksempel restauranter og spahoteller var stort efter lange perioder med restriktioner og nedlukninger.
Men nu går det den anden vej. 50 procent af virksomhederne inden for branchen overnatning og restauration har således aktuelt aflagt regnskaber med negativt årsregnskab – for et år siden var antallet 48 procent.
“Vi ser det, når vi går rundt i vores nærmiljø. Restauranter åbner, men mange lukker igen inden for en relativ kort tidshorisont. For mange hoteller og restauranter er det svært at få en positiv drift, og branchen klarer sig dårligst af alle brancher,” siger Bo Rasmussen, der er direktør hos Experian.
38 procent af alle virksomheder har haft negativt årsregnskab mod 42 procent for et år siden.
Stabile konkurstendenser trods stigning i september
Ifølge Bo Rasmussen er det naturligt, at driftsunderskud på sigt fører til konkurser. Helt nye konkurstal for restaurationsbranchen viser da også, at der i september var flere konkurser sammenlignet med samme måned i 2023.
I september 2024 gik 63 hoteller og restaurationer konkurs mod 55 i september 2023.
“Et lyspunkt for branchen er, at der set over en tolv måneders periode faktisk er kommet færre konkurser, og det er for tidligt at konkludere entydigt negativt på en måneds stigning,” fortæller Bo Rasmussen.
For erhvervslivet som helhed var der 4,4 procent færre konkurser i år. I september 2023 gik 620 virksomheder konkurs, mens det i år var 593.
“De seneste kvartaler har vi set ret stabile konkurstal, og overordnet har de haft en pil ned i år sammenlignet med 2023. Det er dog værd at pointere, at der i et historisk perspektiv er en del konkurser,” pointerer Experian-direktøren.