7-Eleven skal etablere seks nye butikker og hele 89 nye vending machines i Københavns Lufthavn i løbet af 2023 og 2024.
Conveniencekæden 7-Eleven, der har haft butikker i Københavns Lufthavn siden marts 2005, har netop vundet et stort udbud i lufthavnen om at fordoble antallet af butikker og etablere hele 89 vending machines, der er et nyt forretningskoncept hos virksomheden.
– Vi har i rigtig mange år haft et godt samarbejde med Københavns Lufthavn, som hører til blandt de bedste og mest innovative lufthavne i verden. Vi har i øjeblikket én ubemandet 7-Eleven Go-butik og en Caffeine-cafe, samt fire bemandede 7-Eleven-butikker med en femte på vej. Vi har derfor et rigtig godt kendskab til at drive butik i lufthavnen, og vi er meget tilfredse med, at vi vundet udbuddet og muligheden for at betjene endnu flere rejsende gæster, siger Jesper Østergaard, adm. direktør i 7-Eleven Danmark.
Med den nye aftale kommer der yderligere seks nye 7-Eleven-butikker, hvoraf den ene vil være i terminalen før sikkerhedskontrollen, mens de fem resterende vil være i passagerområderne på den anden side af sikkerhedskontrollen.
Derudover vil 7-Eleven opstille hele 89 vending machines på 37 lokationer fordelt over hele lufthavnen. Det er første gang, at 7-Eleven etablerer vending machines. Jesper Østergaard uddyber om det nye tiltag:
– Vi prøver hele tiden at udvikle vores convenience-koncept til fordel for kunderne. I 2020 lancerede vi leveringstjenesten 7-Eleven Delivery, og sidste år introducerede vi konceptet 7-Eleven Go. Nu tager vi skridtet videre og lancerer 7-Eleven vending machines, hvor man vil kunne få en lang række produkter lige fra sandwich, salater, kolde og varme drikke, bageri og i nogle tilfælde elektroniktilbehør.
De nye butikker og vending machines åbner løbende over 2023 og 2024, og den samlede kontraktperiode er på fem år.
Det helt rette match
Københavns Lufthavn er ikke alene Danmarks men Skandinaviens største lufthavn med millioner af rejsende årligt. Lufthavnen har implementeret en strategisk indsats med målet om at skabe en enestående lufthavnsoplevelse, hvor en kombination af det lokale og det internationale er centralt.
– I Københavns Lufthavn arbejder vi hver dag på at blive bedre. Vi skal sørge for en oplevelse i verdensklasse uanset, om de rejsende spiser på en af restauranterne eller shopper i de mange lokale og internationale butikker. Vi er meget tilfredse med samarbejdet med 7-Eleven, som er stærkt brand med internationalt afsæt og lokal ekspertise, siger Michael Clausen, Sr. Director Sales & Negotiations i Københavns Lufthavn.
Jesper Østergaard supplerer:
– Lufthavnen er en særlig interessant beliggenhed for os, dels fordi det den lufthavn med flest passagerer i Skandinavien og dels fordi det er Danmarks største arbejdsplads. Vi ser derfor et kæmpe potentiale i aftalen og forventer en omsætning på op mod 1,2 mia. kr. for de nye butikker og vending machines i kontraktperioden.