Et samarbejde mellem 7-Eleven og Foreningen Folkemødet skal sikre sund, nem, bæredygtig og bornholmsk mad på Folkemødet de næste tre år. Sammen etablerer de nye, pop-up butikker på Folkemødet, hvor der udover 7-Elevens eget sortiment skal fremvises en række bornholmske brands, i samarbejde med Gourmet Bornholm.

Nemt, sundt og lokalt. Sådan lyder nøgleordene for de tre pop-up-butikker, 7-Eleven opstiller på Folkemødet 2021 fra d. 17.- 19. juni. Det er første gang, at 7-Eleven er med som partner til Folkemødet, der skal gøre det nemt for deltagerne at få en sund bid mad eller en lokal specialitet på farten.
Det bliver en modificeret udgave af de velkendte 7-Eleven-butikker, som finder vej til årets Folkemøde på Bornholm, hvor de sundere og bæredygtige løsninger fra sortimentet er i fokus. Konkret introduceres inden for Folkemødets indhegnede sektioner to foodtrucks samt en dobbeltbutik, der vil sælge nemme og sundere måltider som fx friske salater og sandwiches samt en række lokale, bornholmske brands. Desuden introduceres en tapaskasse med specialiteter fra øen, der kan købes hos 7-Eleven, og nydes på Bornholms smukke klipper.
– Hos Foreningen Folkemødet ønsker vi at sætte rammen for et grønt Folkemøde, hvor vi udvikler og afprøver bæredygtige løsninger. Det gælder naturligvis også mad og drikke. Vi er derfor meget tilfredse med at have fået 7-Eleven ombord som partner på Folkemødet. Vi er særligt glade for, at 7-Eleven vil tilbyde lokal, økologisk og klimavenlig mad og give plads en til en række mindre, lokale fødevareproducenter, udtaler Camilla Laudrup, direktør i Foreningen Folkemødet.
Det er noget adm. direktør hos 7-Eleven Danmark, Jesper Østergaard, nikker genkendende til.
– Vi glæder os meget til årets Folkemøde og vise hvad vi kan. 7-Eleven har gennem årene været igennem en udvikling, hvor vi er gået fra at være en traditionel kiosk til at være udbyder af sundere mad- og drikkealternativer. En af måderne vi har gjort dette på er ved at tro på og give hyldeplads til små innovative danske producenter og nye start ups, som sammen med os har vokset sig store og blevet veletablerede. Vi gør en dyd ud af at tro på mindre leverandører med unikke produkter. Det vil man også se i vores pop-up butikker på Folkemødet, hvor vi har rettet kikkerten specifikt mod bornholmske producenter. Og hvem ved, det kan jo være at det kunne udmønte sig i et samarbejde og udrulning i alle vores butikker.
Derfor vækker partnerskabet også glæde hos Gourmet Bornholm.
– De tre pop-up butikker er en virkelig god platform til at vise nogle af de lokale bornholmske varer frem til de mange gæster på Folkemødet., siger Mikkel Bach-Jensen, der er Sekretariatschef hos fødevareparaplyforeningen Gourmet Bornholm.